ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
درباره نشریه
ماهنامه بهار ادب ،ماهنامه سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب سابق)، ماهنامه ای خصوصی است که توسط آقای دکتر امید مجد بنیانگذاری شده و دارای دسترسی باز (به متن مقالات) است. در این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده میشود و همه مقالات ارسالی باید با نرم‎افزار مشابهت ‎یاب سمیم نور بررسی شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شده و پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرند. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین‎ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
مطالعه بیشتر درباره این نشریه
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد مقاله در سال 180
نرخ پذیرش(%) 15.3
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1,675
تعداد بازدید کننده مقالات 2,885,393
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,302,561
تعداد صفحات مقالات 35,175
تعداد کل منابع مقالات 26,800
سال 16، ، شماره پی در پی 85 ، تعداد صفحات 304 XML شناسنامه و فهرست مجله En
  • 1 . بررسی و تحلیل لایۀ توصیف در مفاخره ها و رجزخوانیهای گرشاسبنامه و بانوگشسبنامه؛ براساس نظریه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف

    • فرحناز جلالی قاسم‌پور ، رضا اشرف‌زاده (نویسنده مسئول)، بتول فخر اسلام

    • صفحه 1-15
    زمینه و هدف: گرشاسبنامه از اسدی و بانوگشسبنامه از شاعری نامعلوم را باید از آثار مهم حماسی در زبان فارسی به شمار آورد. اگرچه رویکرد غالب در این دو اثر، حماسی است، انعکاس مؤلفه های عاطفه محور که با مبانی ادبیات غنایی پیوند دارد، بخوبی برجسته شده است...
  • 2 . بررسی موتیفها و مضامین اشعار فارسی شاعران منطقه ارسباران

    • مریم بیرامی ، مریم محمدزاده (نویسنده مسئول)، رضا آقایاری زاهد

    • صفحه 17-34
    زمینه و هدف: منطقه ارسباران، در استان آذربایجان شرقی، شاعران متعددی دارد که در شعر آنها چندین موتیف در دوره های مختلف تکرار شده است. در این مقاله با هدف معرفی ادبیات این منطقه و نگاهی کلی به جایگاه شعر در آن، موتیفها و مضامین اشعار فارسی شش شاعر آ...
  • 3 . تحلیل سبک رمان پاورقی عامه پسند دهۀ 1320 تا 1332، با نگاهی به تهران مخوف از مشفق کاظمی و ده نفر قزلباش از حسین مسرور

    • اکرم عسگری ، فاطمه پاکرو (نویسنده مسئول)، حمیدرضا اردستانی رستمی

    • صفحه 35-50
    زمینه و هدف: رمان پاورقی، پدیده ای نو و شاخه ای از ادبیات است. این جریان ادبی معاصر، مورد توجه مردم بوده و ریشه در ادبیات عامه پسند دارد و بازتابی از مسائل جاری جامعه است و رویدادهای سیاسی، اجتماعی و تاریخی را مانند آینه در خود منعکس میکند. پاورقی...
  • 4 . نقشمایه های فرسته در شاهنامه

    • مسعود شفیعی ، سیما منصوری (نویسنده مسئول)، مسعود پاکدل ، منصوره تدینی

    • صفحه 51-66
    زمینه و هدف: جستار حاضر به بررسی نقشمایه های اسطوره ای و حماسی فرسته (فرشته) در شاهنامه فردوسی پرداخته و از کتب پهلوی نیز بعنوان مکمل و شاهد بهره گرفته ‌است. هدف از این پژوهش، ریزنگری در ماهیت اسطوره ای و حماسی فرسته و بررسی تمایز مفهومی میان کارب...
  • 5 . بررسی زبان و ادب عامیانه در داستانهای دفاع مقدس (مطالعه موردی: باغ بلور، دل دلدادگی، زمین سوخته، زمستان 62)

    • یزدان پاکمهر ، موسی پرنیان (نویسنده مسئول)، خلیل بیگزاده

    • صفحه 67-83
    زمینه و هدف: زبان و ادبیات عامیانه یکی از شاخصه های مهم در فرهنگ معنوی هر کشوری است که از دیرباز در ادبیات فارسی هم کم و بیش نفوذ داشته ‌است. با رشد و گسترش ادبیات داستانی ایران در صد سال اخیر و گرایش به استفاده از عناصر زبانی و مؤلفه های ادبیات ع...
  • 6 . نگاهی به ویژگیهای سبکی اشعار محمد‌تقی علی‌آبادی مازندرانی (مَلالی)

    • محمدجواد قاسمی ، محمدرضا معصومی (نویسنده مسئول)، محمدهادی خالق‌زاده

    • صفحه 85-99
    زمینه و هدف: یکی از‌ بهترین شیوه ها در معرفی و شناساندن پیشینۀ فرهنگی اقوام و ملل گوناگون و اصالت آنان، توجه به نسخه های خطی است؛ چراکه این نسخ بخشی از میراث و شناسنامۀ فرهنگی، ادبی و تاریخی یک ملت است و معرفی و تصحیح آنان گامی بلند در ارج نهادن و...
  • 7 . جستجوی واسوخت در شعر صائب تبریزی

    • مرتضی قاسمی (نویسنده مسئول)، نوشین قاسمی

    • صفحه 101-118
    زمینه و هدف: سبک واسوخت بعنوان یکی از فروع مکتب وقوع در نیمه دوم قرن دهم در ادب فارسی پدیدار شد و تا اواسط نیمه اول قرن یازدهم در ایران رونق و رواج داشت. در این سبک، برخلاف سنّت دیرینه غزل، عاشق به معشوق، سخن سخت میگوید، ناز میکند و بی نیازی پیشه...
  • 8 . سبک‌شناسی اشعار فیاض لاهیجی

    • پروین جعفریان ، علی‌اصغر حلبی (نویسنده مسئول)، احمد حسنی رنجبر

    • صفحه 119-135
    هدف و زمینه: فیاض لاهیجی از متکلمان و فیلسوفان برجستۀ شیعه در قرن یازده هجری و از شاگردان ملاصدرا و میرداماد است که آثار متعددی درزمینۀ فلسفه و کلام اسلامی دارد. همچنین وی از شاعران سبک هندی است که حدود دوازده هزار بیت در قالبهای گوناگون دارد. برا...
  • 9 . بررسی ویژگیهای سبکی عجایب‌‌المخلوقات و غرایب‌الموجودات طوسی با تأمّلی در سطح فکری

    • وحیده سلطانی‌نیا ، مریم غلامرضابیگی (نویسنده مسئول)، مریم شایگان

    • صفحه 137-153
    زمینه و هدف: شناخت زمینه های فکری نویسندگان دوره های گذشته بویژه عجایب‌نگاران، از طریق مطالعه در چگونگی طرح موضوعات تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی و... در آثار ایشان امکان‌پذیر است. در این راستا بررسی سبکی اثر محمدبن احمد طوسی میتواند به کشف ...
  • 10 . رنگ شناسی «بارورتر از بهار» در نقد فمینیستی «الاین شوالتر»

    • بهاره تقی‌پور ، محمود فیروزی مقدم (نویسنده مسئول)، حمیدرضا سلیمانیان ، علی صادقی‌منش

    • صفحه 155-172
    زمینه و هدف: یکی از موضوعات جدید در نقد فمینیستی آثار ادبی، مقوله رنگ‌شناسی است. با بررسی آثار زنان شاعر و نویسنده ازطریق روانشناسی رنگها میتوان به ساختارهای ذهنی و زبانی ناخودآگاه آنان پی برد؛ نیروهایی نامرئی که فراتر از ادعای شاعر و نویسنده، در...
  • 11 . تأملی در کارکرد موضوعی- معنایی اسامی خاص (اَعلام) در غزل عطار نیشابوری

    • فتانه رستمی ، فاطمه کلاهچیان (نویسنده مسئول)، غلامرضا سالمیان

    • صفحه 173-193
    زمینه و هدف: بررسی اشعار دوره های گوناگون، از جنبه های مختلف مرتبط با صورت و معنا، میتواند ارزشهایی تعیین کننده داشته باشد. یکی از این جنبه ها، بررسی کاربرد اسامی خاص در شعر است. اَعلام و اسامی خاص، شامل جزئیاتی متنوع و متعدد، از گذشته تا کنون، حض...
  • 12 . رویکرد هستی شناسی مولوی به عالم خیال منفصل در دفتر نخست مثنوی

    • شادی ابراهیم‌خانی ، محمدحسین بیات (نویسنده مسئول)، اسماعیل تاجبخش ، بتول واعظ

    • صفحه 195-216
    زمینه و هدف: دیدگاههای مرتبط با عالم خیال بر مبنای دو رویکرد هستی شناسی (وجودشناسی) و معرفت شناسی استوار شده اند. رویکرد هستی شناسی، عالم خیال را یکی از مراتب وجود دانسته که حد فاصل میان عالم عقول و عالم ماده است؛ در مقابل، رویکرد معرفت شناسی، خیا...
  • 13 . تحلیل زنجیره های واژگان مثبت در دیوان شمس تبریزی

    • پروین‌دخت رضایی مجدآبادی ، حسین پارسایی (نویسنده مسئول)، رضا فرصتی جویباری

    • صفحه 217-240
    زمینه و هدف: دیوان شمس بازتابی از آراء و اندیشه های مولانا است که بسیاری از واژگان آن در هر دو محور همنشینی و جانشینی دارای بار معنایی مثبت است و چونان زنجیری بافت کلام را در خدمت افکار خالق آن درمی‌آورد؛ چنانکه یکی از روانشناسان شهیر غربی، مارتین...
  • 14 . خوانش سرمتنی اشعار حافظ با تکیه بر نظریۀ ترامتنیت ژرار ژنت

    • فریده ریاضی‌نیا ، علی فلاح (نویسنده مسئول)، محمدعلی خالدیان

    • صفحه 241-266
    زمینه و هدف: این مقاله با هدف خوانش سرمتنی اشعار حافظ با تکیه بر نظریۀ ترامتنیت ژرار ژنت نگارش یافته است. ژنت روابط طولی میان یک اثر و گونه ای را که بدان تعلق دارد سرمتنیت مینامد. بدین منظور، با توجه به اهمیت گونه شناسی اشعار حافظ، این مسئله در قا...
  • 15 . الگوی گفتگومندی و بینامتنیت در متن منطق‌الطیر عطار

    • یوسف اسفندیار (نویسنده مسئول)، سید اسماعیل قافله باشی

    • صفحه 267-289
    زمینه و هدف: اینکه یک متن تا چه اندازه با متون قبل، معاصر و بعد از خود در ارتباط بوده و در حوزه های زبانی، معنایی و... از آن متون متأثر باشد، بسته به اهمیت و ارزشمندی آن متن، فراوان موردبررسی شارحان و منتقدان قرار میگیرد. آنچه در نقد نوین متون، مو...