ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
شناسه نشریه
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
درباره نشریه
ماهنامه بهار ادب ،ماهنامه سبک شناسی و تحلیل متون نظم و نثر فارسی(بهار ادب سابق)، ماهنامه ای خصوصی است که توسط آقای دکتر امید مجد بنیانگذاری شده و دارای دسترسی باز (به متن مقالات) است. در این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده میشود و همه مقالات ارسالی باید با نرم‎افزار مشابهت ‎یاب سمیم نور بررسی شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شده و پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرند. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین‎ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
مطالعه بیشتر درباره این نشریه
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد مقاله در سال 144
تعداد مقالات چاپ شده 1612
نرخ پذیرش(%) 21.3
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1,612
تعداد بازدید کننده مقالات 2,694,195
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,215,749
تعداد صفحات مقالات 33,852
تعداد کل منابع مقالات 25,792
آخرین شماره: سال 17، ، شماره پی در پی 97 ، تعداد صفحات 333 XML شناسنامه و فهرست مجله En
  • 1 . تحلیل سبک شناسانۀ غزلهای عارف چاه آبی

    • شرافت‌الله حقجو ، اسماعیل تاج‌بخش (نویسنده مسئول)

    • صفحه 1-27
    زمینه و هدف: ملا عبدالله عارف چاه آبی شاعر معاصر فارسی‌سرا از آستان تخار افغانستان است. اگرچه تحقیقاتی در حوزه ی شناخت مضامین و اندیشه های شعری او صورت گرفته است، اما هنوز از منظر سبک‌شناختی جدید، اشعار او تحلیل و تجزیه نشده است. هدف پژوهش حاضر ب...
  • 2 . بررسی احکام شرعی سرقت و شرب خمر در اشعار سنایی و سعدی و تفاوتها و شباهتهای آنها

    • اختر اسماعیل‌زاده ، محمد حجت (نویسنده مسئول)، جلال ایرانمنش

    • صفحه 29-49
    زمینه و هدف: سنایی و سعدی در اشعار خود بارها از مسائل شرعی و فقهی سخن گفته اند و بخشی از رویکردهای خود را در زمینه های گوناگون با تکیه بر این مسائل و ابعاد وسیع معنایی آن، تبیین نموده اند. بر این پایه، در پژوهش پیشرو، هدف آن است که به دو مقولۀ شرع...
  • 3 . باژگونی جایگاه اسکندر در تقابل با دارا در شاهنامۀ فردوسی بر پایۀ موقعیت نشانه ای «خود و دیگری»

    • مریم اسمعیل‌نژاد ، ابوالقاسم قوام (نویسنده مسئول)، احسان قبول

    • صفحه 51-74
    زمینه و هدف: یکی از مهمترین رویکردهای علم نشانه ای، نشانه شناسی فرهنگی است. نشانه شناسی فرهنگی، فرهنگ و روابط بینافرهنگی را مبتنی بر شیوۀ تعامل «خود» و «دیگری» در چارچوبهای مشخصی توصیف میکند. این دانش فقط با یک فرهنـگ واحد سروکار ندارد، بلکه کاربر...
  • 4 . بررسی بلاغی طیبات سعدی با تکیه بر موسیقی بیرونی و کناری

    • آشنا جلال رفیق ، مریم سلحشور (نویسنده مسئول)، ایوب کوشان

    • صفحه 75-90
    زمینه و هدف: عنصر موسیقیایی یکی از عوامل مهم زیبایی در شعر کلاسیک است. موسیقی کناری و بیرونی از ارکان مهم عناصر موسیقیایی است و شاعر با مهارت خود و استفاده به موقع از این دو عنصر میتواند به زیبایی شعر خود کمک کند. موسیقی بیرونی و کناری به ترتیب در...
  • 5 . اساطیر کهن، آیینی و مذهبی در شعر شاعران انقلاب اسلامی و ادبیّات پایداری (موردکاوی: بررسی اشعار قیصر امین‌پور، نصرالله مردانی، سیّد‌حسن حسینی و سلمان هراتی)

    • غلامرضا حسنی ، مجیدرضا خزاعی وفا (نویسنده مسئول)، علی ماندگار

    • صفحه 91-117
    زمینه و هدف: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از رخدادها و حوادث تأثیرگذار در تاریخ سیاسی ایران معاصر است که ابعاد گوناگونی از حیات فردی و اجتماعی مردم ایران از جمله هنرمندان، شاعران و نویسندگان را تحت‌الشعاع خویش قرار داد. ادبیّات و بخصوص شعر فارسی...
  • 6 . بازشناخت واقعیت‌گریزی و تحلیل عنصر بزرگنمایی در اشعار شفیعی کدکنی

    • علی سلیمانی کوجانی ، قربانعلی ابراهیمی (نویسنده مسئول)، مرتضی رشیدی آشجردی

    • صفحه 119-132
    زمینه و هدف: واقعیت‌گریزی، فرایندی زبانی مبتنی بر فرار از واقعیت است که اغلب در آثار ادبی، بویژه شعر، جلوه گر میشود. در کتب بلاغی سنتی فارسی، از واقعیت‌گریزی صحبتی به میان نیامده؛ اما بتفصیل به یکی از ابعاد آن یعنی بزرگنمایی در ذیل عناوینی چون اغر...
  • 7 . شگردهای دستوری و بلاغی توصیف (تصاویر تشبیهی و استعاری) در قصاید امیری فیروزکوهی

    • فرزانه شاهرودی ، حسین حاجی‌زاده (نویسنده مسئول)، ژیلا صراطی

    • صفحه 133-155
    زمینه و هدف: توصیف نوعی از کنش زبانی است که در بسیاری از گفتمانها از جمله شعر میتواند حضور و بروز داشته باشد. شاخصه ها و ویژگیهای ظاهری توصیف این امکان را بخوبی فراهم می‌آورد که شاعر بتواند از گزاره های توصیفی بخوبی در شعر خویش بهره بگیرد. هدف اصل...
  • 8 . بررسی و تحلیل نقشمایه های عشق عذری در داستان « شیرین و فرهاد » و «لیلی و مجنون» نظامی

    • فاطمه صیادی ، حمود صادق‌زاده (نویسنده مسئول)، عزیزاله توکلی

    • صفحه 157-177
    هدف: این پژوهش در پی بررسی مضامین و نقشمایه های عشق عذری در داستان شیرین و فرهاد و لیلی و مجنون است. مسئلۀ اصلی آن، پاسخ به این پرسش است که مفاهیم و ویژگیهای عشق عذری ، تا چه میزان در این دو داستان قابلیت همانندی و همسانی دارد. از این رهگذر شایستگ...
  • 9 . بررسی و تحلیل سبک زبانی رمانهای عباس معروفی

    • مختار ابراهیمی (نویسنده مسئول)، پروین گلی‌زاده ، رضوان فاطمی

    • صفحه 179-202
    زمینه و هدف: سبک، شیوه پرداخت یک متن ادبی است که شاخه های آن بر تنه زبان شکوفا شده اند. زبان یک متن، همان واژه هایی است که در کنار هم مینشینند و جمله ها و عبارتها را به وجود می‌آورند و این زبان، بیانگر اندیشه ها، احساسات، دیدگاه ها و باورهای نویسن...
  • 10 . نگاهی تحلیلی به خاستگاههای باستانگرایی زبانی در شعر بهمن صالحی

    • حسین کریمی ثابت ، سیف‌الدین آب‌برین (نویسنده مسئول)، فروغ جلیلی

    • صفحه 203-223
    زمینه و هدف: آرکائیسم یا باستان‎گرایی زبانی یکی از انواع هنجارگریزی زبانی است که عامل تشخّص و برجسته‎سازی زبان شعر است. با اینکه شعر معاصر تلاش دارد هر چه بیشتر به زبان تخاطب و زبان زنده روز نزدیک شود با این همه علل و اسباب متفاوتی چون تأثیر از سن...
  • 11 . بررسی و تحلیل استعارۀ مفهومی نور در دفتر اول مثنوی براساس نظریۀ جورج لیکاف و مارک جانسون

    • محمدزمان لاله زاری ، شبنم حاتم‌پور (نویسنده مسئول)، فرزانه سرخی

    • صفحه 225-248
    زمینه و هدف: تحقیقات لیکاف و جانسون در زمینۀ استعاره ثابت کرد که کاربردهای استعاره به حوزۀ مطالعات ادبی محدود نیست. آنها معتقدند که استعاره در تفکر ریشه دارد و یکی از مظاهر آن، زبان است. بهمین جهت استعارۀ مفهومی اصطلاحی است در زبان شناسی که به فهم...
  • 12 . همانندیها و تفاوتهای شیوه‎های داستانپردازی عطار و مولانا

    • رضا محمددوست ، رضا اشرف‌زاده (نویسنده مسئول)، محمود مهدوی دامغانی

    • صفحه 249-272
    زمینه و هدف: بررسی آثار شاعران و نویسندگان ادبی و عرفانی این سرزمین نشان میدهد که داستان سرایی که روند استفاده از واقعیت و روایت، برای برقراری ارتباط با مخاطبان است به شکل بسیار ظریفی مورد استفاده قرار گرفته است. شیخ عطار و مولانا دو شاعری هستند ک...
  • 13 . تحلیل و بررسی عوامل بازدارندۀ رشد هوش معنوی (SQ) در ادبیات عرفانی (با نگاهی به مثنوی معنوی و حدیقۀ سنایی)

    • سیده زهره حسینی ، ابوالقاسم امیراحمدی (نویسنده مسئول)، علی کریمی

    • صفحه 273-299
    زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل عوامل بازدارندۀ فرد از ارتقا و رشد هوش معنوی از نظر مولانا و سنایی بر اساس دو اثر مثنوی و منظومۀ حدیقه میباشد. از این رو تلاش شده است تا ابتدا هوش معنوی را بعنوان یک از مهارتهای درونی و متعالی، را جهت ...
  • 14 . بررسی واقع‌نگری اجتماعی در برخی از داستانهای شاهنامه

    • شیما اسدی ، منوچهر اکبری (نویسنده مسئول)

    • صفحه 301-322
    زمینه و هدف: واقعیّت همان چیزی است که در زندگی روزمره خود تجربه میکنیم که میتواند شامل موضوعاتی فردی و یا در سطحی اجتماعی باشد. واقع‌نگری اجتماعی در آثار کهن میتواند ما را در زندگی امروز متاثر از آیین و رسوم گذشتگان نماید. از این رو در این پژوهش ...
  • 15 . سبک‌شناسی اشعار زنانه بر اساس اشعار ژاله قائم مقامی و فروغ فرخزاد

    • دعاء المصطفی ، حمیرا زمردی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 323-342
    زمینه و هدف: مسأله زبان زنانه که در چند دهۀ اخیر و با تلاشهای بسیاری از نظریه پردازان زبانشناسی و با تکیه بر مسأله جنسیت مطرح شد بر آن است که اساس نگارش زنان بصورت ماهوی و جوهری با زبان مردانه متفاوت است، بهمین دلیل سبکی بنام سبک زنانه بویژه با رو...