ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
درباره نشریه
ماهنامه بهار ادب ،ماهنامه سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب سابق)، ماهنامه ای خصوصی است که توسط آقای دکتر امید مجد بنیانگذاری شده و دارای دسترسی باز (به متن مقالات) است. در این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده میشود و همه مقالات ارسالی باید با نرم‎افزار مشابهت ‎یاب سمیم نور بررسی شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شده و پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرند. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین‎ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
مطالعه بیشتر درباره این نشریه
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد مقاله در سال 180
نرخ پذیرش(%) 21.7
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1,676
تعداد بازدید کننده مقالات 2,926,660
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,314,858
تعداد صفحات مقالات 35,196
تعداد کل منابع مقالات 26,816
سال 14، ، شماره پی در پی 59 ، تعداد صفحات 229 XML شناسنامه و فهرست مجله En
  • 1 . بررسی کاربرد متناقض‌نمایی در اشعار کلیم کاشانی از چهار دیدگاه محتوایی، زیباشناسی، عرفانی و ارتباط دو سویه

    • زهره راحمی ، اصغر رضاپوریان (نویسنده مسئول)، محمد حکیم آذر

    • صفحه 1-19
    زمینه و هدف: پارادوکس یا متناقض‌نما، یکی از عوامل آشنایی‌زدایی و برجستگی کلام در شعر است. این شگرد ادبی، از قرن ششم در ادبیات فارسی کم‌وبیش بکار رفته و در قرن دهم به یکی از ویژگیهای برجستۀ سبک هندی تبدیل شده است. این صورت از صور خیال که در اشعار ک...
  • 2 . ژانر گفتمانی کتاب مقالات شمس تبریزی

    • سید اسماعیل فرجی اصطلخ پشتی ، رضا حیدری نوری (نویسنده مسئول)، ملک محمد فرخ زاد

    • صفحه 21-34
    زمینه و هدف: ژانر گفتمانی، پیوستاری است میان گفتار و نوشتار که در آن عناصر گونۀ گفتاری و گونۀ نوشتاری زبان درهم آمیخته شده است. زبان بکاررفته در مقالات شمس، زبانی خاص و تا حدی متفاوت از زبان متون دورۀ پیش از خود و البته دوره های بعدی است. گفتاری ک...
  • 3 . تحلیل سبک شناسانه دو قسمت شاهنامه (اساطیری- حماسی و تاریخی)

    • فاطمه جعفری نیا ، صفیه مرادخانی (نویسنده مسئول)، علی حیدری ، محمدرضا حسنی جلیلیان

    • صفحه 37-64
    زمینه و هدف: متن شاهنامه علیرغم تصور رایج، متنی یکنواخت و یکدست نیست و اگر آرای برخی شاهنامه پژوهان مبنی بر تقسیم شاهنامه به دو بخش اساطیری و تاریخی را بپذیریم، میتوان گفت علاوه بر موضوع، از دیدگاه سبکی نیز تفاوتهایی میان این دو بخش وجود دارد.روش ...
  • 4 . بررسی ویژگیهای سبکی «غُرَرِ دُرَر» حسینی سمرقندی

    • حسین پورشریف ، رضا فهیمی (نویسنده مسئول)، منیژه فلاحی

    • صفحه 65-81
    زمینه و هدف: کتاب «غررِ درر»، اثر ابوالبرکات حسینی سمرقندی (زنده در نیمۀ دوم قرن پنجم هجری)، یکی از متون ادبی - اخلاقی است که با وجود دارا بودن حکایات آموزنده از صدر اسلام و گفتار بزرگان اُمّت از پیامبر و صحابه و امامان گرفته تا اولیا و مشایخ، متأ...
  • 5 . تحلیل سطح فکری مثنوی با بررسی چند نکته اجتماعی در آن

    • ایمان آقاملاپور (نویسنده مسئول)، علی‌محمد مؤذنی

    • صفحه 83-101
    زمینه و هدف: غنای ادبیات فارسی زمینۀ مطالعۀ نظام، قوانین و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دوران گذشته را فراهم میسازد و آثار ادبی بازتاب‌دهندۀ ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی و مبین ارزشها و پایگاههای اجتماعی زمانۀ خویش هستند. یکی از جدیترین عرصه هایی که مسائ...
  • 6 . تشبیه اقلیمی در شعر لرستان

    • حشمت اله مهرابی ، علی نوری (نویسنده مسئول)، طاهره صادقی تحصیلی ، محمد رضا حسنی جلیلیان

    • صفحه 103-121
    زمینه و هدف: تشبیه، هسته و زیرساخت خیالهای شاعرانه است. ازطریق تشبیه، بویژه با تأمل در مشبه به ها و وجوه شبه، میتوان به ذهنیت و جهانبینی شاعر پی برد و محیط زندگی او را شناخت. اقلیم و محیط زندگی شاعران، خواسته و ناخواسته در شعر آنان بازتاب مییابد؛ ...
  • 7 . بررسی نسخۀ خطی«لسان‌الذاکرین» اثر «راثی نائینی» از دیدگاه سبک‌شناسی

    • حسینعلی پورمدنی ، امیرحسین همتی (نویسنده مسئول)، سیدمحمد راستگو

    • صفحه 123-137
    زمینه و هدف: احیای نسخ خطی گامی مؤثر در شناخت میراث فرهنگی و ادبی هر قومی است. پیشرفت و اعتلای هیچ ملتی میسر نمیشود مگر اینکه از پیشینۀ تاریخ ادب و فرهنگ خود آگاهی داشته باشد. ازاینرو انتقال آثار گذشتگان به شیوۀ صحیح و به دور از دخل و تصرف از ضرور...
  • 8 . بررسی مولفه های عدالت اجتماعی و نگرش به زنان در کتابهای سیاست‌نامه، روضه العقول، سندبادنامه و فرائدالسلوک

    • لیلا ولیان ، شهروز جمالی (نویسنده مسئول)، رضا صادقی شهپر

    • صفحه 139-157
    زمینه و هدف: آثار ادبی از دیرباز یکی از منابع اصلی بررسی و تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی جوامع گذشته بوده ‌است. نویسندگان بعنوان قشر آگاه جامعه، این مسائل را در آثار خود بازتاب داده اند؛ از جملۀ این مشاهیر خواجه نظام‌الملک، محمد‌بن‌غازی ملطیوی، ظهیر...
  • 9 . بررسی سبکی و محتوایی نسخه های خطی«تذکرۀ سیرالاولیاء» میرخُرد کرمانی

    • ملیحه کریمی پناه ، امیربانو کریمی (نویسنده مسئول)، ابوالقاسم رادفر

    • صفحه 159-178
    زمینه و هدف: تذکرۀ «سیرالاولیاء» در سدۀ هشتم هجری به قلم سیّد محمّدبن مبارک علوی کرمانی ملقّب به میرخُرد در شرح احوال مشایخ طریقت چشتیه در شبه قارۀ هند نوشته شده است. این کتاب بلحاظ قدمت و سندیت، مأخذ تذکره های معتبر تاریخ فرقۀ چشتیه است. هدف این...
  • 10 . بررسی سطح فکری شاهنامۀ فردوسی مطالعۀ موردی: غایت امر سیاسی در شاهنامه و مقایسه ای با تئوریهای نوین

    • وحید بهرامی ، سید حسین اطهری (نویسنده مسئول)، روح الله اسلامی ، مرتضی منشادی

    • صفحه 179-198
    زمینه و هدف: یکی از مهمترین دغدغه ‌های اندیشمندان سیاسی، مشخص کردن غایت امر سیاست است. این فرایند از اهمیت بالایی برخوردار میباشد؛ چراکه پایه ای برای شناسایی نهادها و تدارک معیاری برای ارزیابی نهادهای سیاسی و کشف شیوه های مشروع اعمال قدرت است. اهم...
  • 11 . تنوع و گستردگی فنون بیانی یک ویژگی ادبی در ترجمۀ امید مجد از نهج‌البلاغه

    • فاطمه گوشه نشین (نویسنده مسئول)

    • صفحه 199-215
    زمینه و هدف: ترجمه متون دینی بدلیل ویژگیهای خاص این متون، مبانی نظری ویژه ای به همراه دارد. این متون به دو دسته وحیانی و غیروحیانی تقسیم میشوند که حساسیت هر یک در گذر از ترجمه با دیگری متفاوت است. کتاب نهج‌البلاغه از متون دینی غیروحیانی اسلامی است...
  • 12 . ناهمسانیهای اندیشۀ خیامی با بوستان سعدی

    • بهاره فضلی درزی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 217-229
    زمینه و هدف: ظهور و بروز اندیشۀ خیامی در اثری تعلیمی- اجتماعی نه با عرف ادب تعلیمی سازگاری دارد و نه با عرف اندیشۀ خیامی. بویژه اینکه یک سر برخی از آموزههای خیامی مانند دم را غنیمت شمردن و باده ستایی دور از غایت ادب تعلیمی است. ذات اندیشۀ خیامی ت...