ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
شناسه نشریه
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
درباره نشریه
ماهنامه بهار ادب ،ماهنامه سبک شناسی و تحلیل متون نظم و نثر فارسی(بهار ادب سابق)، ماهنامه ای خصوصی است که توسط آقای دکتر امید مجد بنیانگذاری شده و دارای دسترسی باز (به متن مقالات) است. در این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده میشود و همه مقالات ارسالی باید با نرم‎افزار مشابهت ‎یاب سمیم نور بررسی شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شده و پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرند. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین‎ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
مطالعه بیشتر درباره این نشریه
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد مقاله در سال 144
تعداد مقالات چاپ شده 1626
نرخ پذیرش(%) 21.3
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1,626
تعداد بازدید کننده مقالات 2,731,216
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,232,510
تعداد صفحات مقالات 34,146
تعداد کل منابع مقالات 26,016
سال 13، ، شماره پی در پی 54 ، تعداد صفحات 297 XML شناسنامه و فهرست مجله En
  • 1 . تحلیل سبک شناسانۀ «تاریخ رشیدی» اثر «میرزا محمّد حیدر دوغلات»

    • بهروز بیک بابائی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 1-22
    دانش سبک شناسی برای پژوهشگر زمینه ای فراهم میکند تا بتواند به شیوه ای روشمند، به لایه های گوناگون منظومۀ فکری نویسنده راه یابد. در پژوهش پیش رو، با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و بهره گیری از روش استقرایی مبتنی بر توصیف و تحلیل، مؤلّفه های...
  • 2 . بررسی سبک استعارات جهتی در کتاب رویاهای پدرم بر اساس نظریه استعاره معاصر

    • جلیل غیاثی ، محمدرضا اروجی (نویسنده مسئول)، بهزاد رهبر

    • صفحه 23-39
    در تعریف سنتی استعاره‏ها عموماً جایی نمایان میشوند که یک چیز به جای چیز دیگر به منظور تاثیر بلاغی و بدیعی به کار میرود. امروزه این تکنیک مورد توجه حوزه‏های مختلف علوم و دانش قرار گرفته است اما مهمترین حوزه پرداختن به آن علوم شناختی به ویژه زبانشنا...
  • 3 . معرفی و تحلیل متن نسخه خطی «دیوان مفلق تهرانی» و ویژگیهای سبکی آن

    • حسین اسدی ، منصوره ثابت زاده (نویسنده مسئول)، علیرضا صالحی

    • صفحه 41-67
    نسخه های خطّی شامل اطّلاعات تاریخی و سیاسی، اجتماعی و ادبی برای پژوهشگران است. یکی از این نسخه ها، دیوان اشعار میرزا محمدعلی دنبلی، متخلّص به مُفلِق تهرانی در عصر قاجاریه و دورۀ سبک بازگشت ادبی است که تاکنون نویسنده و حتّی خود اثر معرّفی نشده است...
  • 4 . خرد و ابعاد آن در «میان‌فزود»های شاهنامه فردوسی

    • خدیجه خسروی (نویسنده مسئول)، جلال خالقی مطلق ، علی ایمانی

    • صفحه 69-84
    درست است که همگان شاهنامه را یک اثر حماسی بدانند و از آن بعنوان اثری قهرمان ‌پرور یاد کنند، اما در حقیقت رسالت اصلی فردوسی افزون بر سرایش شاهنامه این است که منویات خویش را که چیزی جز خردگرایی و بیان ارزش دانش و حکمت، پند و اندرز و تبلیغ انسان‌مدار...
  • 5 . بازی هنری با کلمات به عنوان شاخصۀ سبکی مغفول بیدل دهلوی

    • عبداله ولی پور (نویسنده مسئول)، زهراسادات غیبی ، رقیه همتی

    • صفحه 109-129
    شعر بیدل دهلوی یکی از دیریابترین اشعار تمام ادوار شعر فارسی است. عوامل متعددی در پیچیدگی شعر بیدل دخیلند که اغلب آنها نیز به نوبۀ خود مقوله های سبکساز وی را تشکیل میدهند؛ یکی از این عواملِ تعقیدساز شعر بیدل، «بازی با کلمات» است. بازی با کلمات، که ...
  • 6 . بررسی سبکی نسخۀ خطّی «غرائب الاسرار» اثر «خواندمیر»

    • ستوده امامی یگانه ، احمدحسنی رنجبر هرمزآبادی (نویسنده مسئول)، علی اصغر حلبی

    • صفحه 131-144
    «غرائب الاسرار» نوشتۀ غیاث الدین خواندمیر نوادۀ دختری میرخواند صاحب کتاب «روضه الصفا» از مورخان و نویسندگان قرن دهم هجری، یعنی اواخر دورۀ تیموری و اوایل دورۀ صفوی است، در بیان شگفتیهای ربع مسکون، غرائب بلاد و بحار و انهار و جزایر و مبنی است بر عجا...
  • 7 . بررسی سبکی و محتوایی حماسۀ تاریخی «ظفرنامه» اثر حمدالله مستوفی

    • سهیلا کاشانی ، مجید حاجی زاده (نویسنده مسئول)، داریوش کاظمی

    • صفحه 145-167
    در دورۀ مغول، به دلایل روحیات خاص مغولان، حذف خلافت عباسی، ضعف تمایلات ملی، تغییر تدریجی شرایط سیاسی-اجتماعی ایران و رواج نهضت تاریخ‌نویسی، از رونق حماسه های ملی کاسته شد و نظم حماسه های تاریخی رونق گرفت. ظفرنامه اثر حمدالله مستوفی، مهمترین حماس...
  • 8 . موتیف، گونه ها و کارکردهای آن در داستانهای ایرانی در دهه های 20 و 30شمسی

    • عباس علی حلاجی ، محمد تقوی (نویسنده مسئول)، مریم صالحی‌نیا

    • صفحه 169-191
    یکی از ابزارهایی که در نقد و تحلیل جنبه های محتوایی و ساختاری آثار ادبی کاربرد مهم و نسبتاً جدیدی دارد، بحث موتیف، انگاره یا دانش بنمایه است. شناخت این ابزار به عنوان یکی از اصطلاحات رایج در هنر و ادب به علت خصلت برانگیزندگی و تکرارشوندگی از مقول...
  • 9 . نیروهای اهریمنی در شاهنامه و تظاهرات آنها

    • محمدرضا میری (نویسنده مسئول)، عمر صفر

    • صفحه 193-218
    مابعدالطبیعه در شاهنامه، در یکی از چشم‌اندازها، به شکل جدال نیروهای خیر (ایزدی) و نیروهای شر (اهریمنی) پدیدار شده است. از همین روست که در اغلب داستانهای شاهنامه ردّ پای یکی از این نیروها به شکلی آشکار دیده میشود. نیروهای اهریمنی، که موضوع بحث حاضر...
  • 10 . نگاهی به سبک شعری شاعران قرن سیزدهم با تکیه بر تذکره محک شعرا تألیف محمدصالح شاملوی خراسانی

    • مژگان متین زاده ، زهرا ریاحی زمین (نویسنده مسئول)

    • صفحه 219-244
    سرزمین شاعرپرور ایران در قرن سیزدهم هجری که همزمان با سلطنت قاجاریه در ایران است، همچون دوره های پیشین شاعران بسیاری را در دامان خود پرورش داده است. به دلیل نزدیکی تاریخی این دوره تذکره های نسبتاً زیادی در اختیار اهل ادب قرار دارند که به معرفی شا...
  • 11 . جایگاه عشق در سطح فکری اشعار سلمان ساوجی بر مبنای تقسیم‌بندی عشق در عبهر العاشقین روزبهان بقلی شیرازی

    • منصور جلیلی ، رحیم طاهر (نویسنده مسئول)

    • صفحه 245-266
    عشق از اساسیترین موضوعات عرفان و شعر فارسی است و انواع زمینی و آسمانی آن در اشعار شاعران و عارفان، مضامین عالی و تعابیر زیبایی را به وجود آورده است. در تفکر روزبهان بقلی شیرازی و سلمان ساوجی، نیز عشق از جایگاه والایی برخوردار است. روزبهان بقلی شیر...
  • 12 . بازتاب سبک اگزیستانس در آثار صادق چوبک

    • نیلوفر انصاری ، عبدالله حسن زاده میر علی (نویسنده مسئول)، عصمت اسماعیلی

    • صفحه 267-286
    بخش قابل توجهی از شاخصهای سبک اگزیستانس« مرگ، رنج، ترس وگناه » در آثار صادق چوبک تبلور یافته است. این نویسنده میکوشد تا زشتیها وفساد ونابرابریهای موجود اجتماع را در برابر چشم خوانندگان به تصویر بکشد، علاوه بر آن پیامدهای این بی عدالتی را نیز به ت...