ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
درباره نشریه
ماهنامه بهار ادب ،ماهنامه سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب سابق)، ماهنامه ای خصوصی است که توسط آقای دکتر امید مجد بنیانگذاری شده و دارای دسترسی باز (به متن مقالات) است. در این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده میشود و همه مقالات ارسالی باید با نرم‎افزار مشابهت ‎یاب سمیم نور بررسی شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شده و پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرند. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین‎ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
مطالعه بیشتر درباره این نشریه
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد مقاله در سال 180
نرخ پذیرش(%) 15.3
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1,675
تعداد بازدید کننده مقالات 2,885,352
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,302,550
تعداد صفحات مقالات 35,175
تعداد کل منابع مقالات 26,800
سال 12، ، شماره پی در پی 43 ، تعداد صفحات 367 XML شناسنامه و فهرست مجله En
  • 1 . آگاهیهای تازه درباره ابونصر حدّادی و تفسیر معانی‌کتاب‌الله تعالی و تفسیره المنیر

    • حسن انوری (نویسنده مسئول)، مرضیه مسیحی پور

    • صفحه 1-21
    کتاب معانی‌کتاب‌الله تعالی و تفسیره المنیر، تفسیری ارزشمند از آثار ابونصر حدّادی (متوفّی پس از 400ق) است. بتازگی نسخه ای کهن از این کتاب بدست آمده که از نظر تاریخی که در انتهای آن برای کتابتش ضبط شده، چهارمین نسخه فارسی و قدیمیترین نسخه مترجَم قرآ...
  • 2 . پارادوکس(متناقض نما) در شعر طنز انقلاب اسلامی

    • نعمت الله ایرانزاده (نویسنده مسئول)، همایون علیدوستی

    • صفحه 23-41
    متناقض‌نمایی یا پارادوکس، از برجسته ترین شگردهای ادبی و از عوامل بلاغت‌افزایی در سخن است که موجب میشود کلام از شکل عادی خود فاصله بگیرد و تأثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد. این ترفند بلاغی نقش قابل‌توجهی در شکل‌گیری شعر طنز دارد و از مناسبات ساختاری و محت...
  • 3 . اهمیت نقد خویشتن در عرصۀ خلاقیتهای ادبی

    • یدالله جلالی پندری (نویسنده مسئول)، مهرداد نصرتی

    • صفحه 43-62
    در مطالعات نوین، دامنۀ نقد گسترده شده است. امروزه، نقد ادبی ادامۀ اثر است و جز با آن، به کمال نمیرسد. از سویی، شاعر یا نویسندۀ ادبی میتواند خود در جایگاه منتقد اولیه قرار گرفته و به خود انتقادی بپردازد، کما اینکه ادیبان، از دیرباز، بصورت خودآگاه یا ن...
  • 4 . فواید سفینۀ صائب در تصحیح دیوان سنایی

    • ابوالقاسم رادفر (نویسنده مسئول)، رضا خبازها

    • صفحه 63-83
    سفینۀ صائب گزیده ای درخشان از سروده های سرایندگان دوره های گوناگون ادب فارسی است که صائب تبریزی گرد آورده است. این مجموعه، علاوه بر آنکه پسند و سلیقۀ بزرگترین شاعر سبک هندی و تا حدودی دیگر ادب‌دوستان روزگار صفوی را نشان میدهد، ضبطهای فراوانی را از بر...
  • 5 . پیوند عشق و زیبایی در آثار عطار نیشابوری

    • سکینه رسمی (نویسنده مسئول)، سید علی هاشمی عرقطو

    • صفحه 85-102
    مکتب جمالیه در عرفان ایرانی و اسلامی با استفاده از دستاوردهای حکمت یونانی و اشراق شرقی و به ویژه با بهره گیری از حکمت ایران باستان، در قرون نخستین اسلامی و با ابتکار شخصیتی احتمالا ایرانی به نام ابوحلمان (قرن سوم هجری) شکل گرفته و با استفاده از تعال...
  • 6 . تحلیل ساختار روایت، طرح و شخصیّت در منظومۀ یوسف و زلیخای جامی

    • سید علی محمد سجادی (نویسنده مسئول)، برات محمدی

    • صفحه 103-122
    داستان یوسف و زلیخا در قرآن با عنوان«احسن القصص» یاد شده و در ادب فارسی گویندگان و شاعران زیادی از مضامین و بن مایه های این قصّه به صورت تمثیلی، رمزی و تلمیح گونه بهره برده و یا در قالب منظومه های مستقل به نظم در آورده اند. نورالدین جامی داستان دلداگ...
  • 7 . بررسی عوامل اغراق‌آفرینی و اغراق‌افزایی در متون حماسی

    • محمّدرضا صالحی مازندرانی (نویسنده مسئول)، نصراللّه امامی ، منوچهر تشکّری ، عاطفه نیک‌مهر

    • صفحه 123-141
    اغراق و جلوه های آن در حماسه دامنه ای گسترده دارد و بررسی این موضوع به قلمرو علم بدیع و سه پایه متعارف مبالغه، اغراق و غلو محدود نمیشود؛ بلکه در ماهیت حماسه و جنبه روایی آن وجود دارد و حماسه پرداز با هنر خود میتواند افزونی و شاعرانگی آن را به کمال...
  • 8 . سبک شناسی کاربرد تخلص در غزلیات شهریار

    • ناصر کاظم خانلو (نویسنده مسئول)، زیبا اسماعیلی

    • صفحه 143-162
    مهارت و استادی شهریار در غزل فارسی، همواره از جهات گوناگون مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است ؛ از موسیقی و وزن گرفته تا ساختارهای بلاغی و ترکیبات و دقائق دستوری و...در این میان ابیات تخلص شهریار را نیز باید عرصۀ دیگری از هنرمندی های او دانست. ابیات ت...
  • 9 . بررسی و تحلیل کارکردهای تمثیل در شعر کودک و نوجوان (دهۀ شصت تا هشتاد)

    • محمدکاظم کهدویی (نویسنده مسئول)، مهدیه اسلامیت ، سید محمود الهام بخش

    • صفحه 163-180
    تمثیل اندیشه های دشوار و مفاهیم انتزاعی را در بستر روایت و با شخصیّتهای انسانی، حیوانی، گیاهی و جمادی، برای کودک و نوجوان قابل درک میسازد. این شیوۀ بیان غیر مستقیم، با روساخت روایی و ژرف ساخت فکری خود ساختاری دو وجهی به روایت میبخشد که ضمن تقویت قوه ...
  • 10 . بررسی و تحلیل فکری – فرهنگی امهات متون نثر فارسی (8 - 4 ه ق )

    • محمد خدادادی ، محمد علی گذشتی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 181-200
    جاسوسی یکی از مؤلفه هایی است که در حوزه نظام اطلاعاتی- امنیتی مورد بحث و کاوش صاحبان فن قرار میگیرد. از این حیث متون منثور کلاسیک فارسی ( قرن 4تا 8 ه ق )، نیز پهنۀ گسترده ای برای پژوهش در حوزۀ نظام اطلاعاتی حکومت های گذشته را فراهم کرده، تا لایه های ...
  • 11 . بررسی نگاه متفاوت شاعران داستانسرا و غزلسرا به پدیده های یکسان، بررسی مورد (گنبد)

    • محمود مدبّری (نویسنده مسئول)، محسن شفیعی بافتی

    • صفحه 201-220
    در این پژوهش برآنیم تا نگاه دو گروه از شاعران پارسی زبان را به یک پدیدﺓ یکسان که در این تحقیق «گنبد» در نظر گرفته شده است، بررسی نماییم. برای این کار، به بررسی کاربردهای گنبد در شعر هر یک از شاعران یادشده و برشمردن ویژگیها و معانی مجازیِ در نظر گرفته...
  • 12 . دگردیسی قهرمانان و شخصیتهای اسطورهای در گونههای عرفانی، غنایی و معاصر

    • فاطمه مدرسی (نویسنده مسئول)، رحیم کوشش ، صبا سلوکیان

    • صفحه 221-240
    زبان به عنوان دستگاهی نظام مند، ابزار بیان خالق اثر ادبی است و در این میان خالق اثر نگاهی گسترده به گذشته و حال خود دارد، تمام امکانات زبان را به کار میگیرد تا احساسات، عواطف و نگرشی را که با جهان درون و بیرون خود برقرار میکند، از طریق نشانه های ز...
  • 13 . قبای صنعت سعدی (تحلیل برخی از جنبه های زیبایی‌شناسی در غزلهای سعدی)

    • محبوبه مسلمی‌زاده

    • صفحه 241-258
    راز تأثیر و قوّت سخن در غزلیات سعدی، سادگی و روانی، حسن ترکیب الفاظ، پختگی بیان، وقار و قوّت تعبیر و دوری از تکلّف و تعقید در عین توجّه به پرداخت و صیقل سخن است. این مقاله قصد دارد تا مناسبات درونی ساختار شعر و ترکیب واژه ها و جمله ها در محور همن...
  • 14 . بررسی و مقایسۀ سبکی سه نثر فنی در تاریخ آل سلجوق (راحۀ الصدور و آیه السرور، اوامر العلائیه فی امور العلائیه، مسامره الاخبار و مسایره الاخیار)

    • زرین تاج واردی (نویسنده مسئول)، مارال شهبازی

    • صفحه 259-278
    قرن ششم و هفتم در تاریخ تطور نثر فارسی از نظر الفاظ، صنایع، تکلفات و مختصات فنی مهمترین ادوار به شمار می‌آید. نهضتی که در اواخر قرن ششم و آغاز قرن هفتم در نگارش متون تاریخی به نثر مصنوع منشیانه شکل گرفت، حامیان و طرفدارانی یافت. سر سلسلۀ این دسته از ...
  • 15 . سبک شناسی اشعار اسماعیل شاهرودی

    • امیرحسین همتی (نویسنده مسئول)، لیلا خلیلی صرافی ، حسین خسروی

    • صفحه 279-297
    اسماعیل شاهرودی (آینده)، در زمینۀ شعر نوی معاصر از پیشاهنگان و در جریان اشعار سیاسی-اجتماعی یا متعهّد تأثیرگذار بود. وی از پیروان ثابت‏ قدمِ نیما یوشیج بود که به طور جدّی در سال‏ 1325 به سرودن و انتشار اشعار خود پرداخته است. پس، برای شناخت دقیقتر ...
  • 16 . نگاهی به ویژگیهای سبکی منظومۀ مجمع البحرین اسیری

    • احمدرضا یلمه ها (نویسنده مسئول)، سیده فرحناز امامی شهرضایی ، امید مجد

    • صفحه 299-320
    منظومۀ مجمع البحرینِ شاعری متخلص به اسیری (تصنیف913ق.)، از مجموعه اشعار آیینی است که مشتمل بر11400 بیت است. این نسخۀ خطی با وجود پختگی زبان و اندیشۀ شاعر، اهمیت آن در سیر تحول سبکی، داشتن مختصات کهنه و نو، شرح و بسط زندگی پیامبر اکرم(ص) تا رحلت ای...
  • 17 . بررسی محتوایی و تصویری شعر عبدی بیگ با تکیه بر منظومه "هفت اختر"

    • هانیه صدری مجد ، علی اصغر حلبی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 321-340
    تعمّق و تدبّر در پشتوانه های فکری و دقایق هنری آثار ادبی، گامی ست مؤثر جهت احیاء و شناسایی هرچه بهتر میراث گرانسنگ ادب فارسی و فرهنگ اصیل و پر مایه ای که از دیرباز در ایران زمین ریشه داشته و در پیوند با اندیشه و عرفان اسلامی غنیتر شده است.زین‌العا...
  • 18 . مقایسۀ تطبیقی اسم‌جمعهای لغتنامه و دیباج‌الأسماء

    • محمد منصور (نویسنده مسئول)، علی‌اصغر اسکندری ، اسماعیل شموشکی

    • صفحه 343-356
    از دیرباز تاکنون، تألیف فرهنگهای دوزبانه، بخصوص لغتنامه های عربی بفارسی، دغدغۀ اهل ادب و عالمان این حوزه بوده است. تألیف چند ده فرهنگ عربی بفارسی که از نخستین قرون ورود اسلام به ایران برجا مانده، شاهدیست بر این مدعا. یکی از این فرهنگهای قدیمی دیب...