ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
درباره نشریه
ماهنامه بهار ادب ،ماهنامه سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب سابق)، ماهنامه ای خصوصی است که توسط آقای دکتر امید مجد بنیانگذاری شده و دارای دسترسی باز (به متن مقالات) است. در این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده میشود و همه مقالات ارسالی باید با نرم‎افزار مشابهت ‎یاب سمیم نور بررسی شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شده و پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرند. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین‎ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
مطالعه بیشتر درباره این نشریه
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد مقاله در سال 180
نرخ پذیرش(%) 19.4
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1,675
تعداد بازدید کننده مقالات 2,840,965
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,286,047
تعداد صفحات مقالات 35,175
تعداد کل منابع مقالات 26,800
سال 11، ، شماره پی در پی 42 ، تعداد صفحات 398 XML شناسنامه و فهرست مجله En
  • 1 . بررسی سبکی و محتوایی نسخه خطی دیوان شکیبای کرمانی شاعر قرن دوازدهم

    • بهناز پیامنی(نویسنده مسئول)

    • صفحه 1-20
    شکیبای کرمانی یکی از شاعران خوش قریحه اما گمنام قرن دوازدهم است. نسخه خطی منحصر به فرد دیوان این شاعر با شماره 3892 در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران موجود است. دیوان شامل غزلیات، قصاید، قطعات ، رباعیات و یک مستزاد است. از جمله ویژگیهای شعری شکیبا در ا...
  • 2 . نگاهی به کارکرد - نقش ساختاری عنوانِ شعر در شعر معاصر (با بررسی مقایسه ای اشعار فروغ و سپهری)

    • ساره تربیت(نویسنده مسئول)، محمد عنایتی قادیکلایی

    • صفحه 21-40
    برخلاف دورۀ کلاسیک شعر فارسی که انتخاب نام برای شعر، چندان رایج نبوده نامگذاری اشعار در دوره معاصر، از شیوههای مورد توجه شاعران و به زبانی بهتر، جزو ملزومات اساسی هر شعر محسوب میشود. نامها- عنوانهای شعری-که از برگزیدهترین واژههای هر شاعرند - ضمن دارا...
  • 3 . معرفی، بررسی و تحلیل سه نسخه از دیوان بیدل دهلوی

    • نجف جوکار(نویسنده مسئول)، محمدخلیل طالبان پور

    • صفحه 41-60
    در این جستار سه نسخه خطی از دیوان بیدل دهلوی معرفی و بررسی شدند؛ نسخه های مهم و اصیل پیشین، همان چاپ کابل است، و سه دست‌نوشته کاتب بیدل‌ (محمدوارث صدیقی)، و اما سه نسخه تازه یافت عبارتند از: «مجلس»، «ملک» و «راجه». برخی از تفاوت‌های مهم این سه نسخ...
  • 4 . بحثی در شناخت و بررسی تفسیر کهن بحر الموّاج و سراج الوهّاج و تمایزهای سبکی تفسیری آن

    • سید امیر جهادی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 61-80
    بسیاری از آثار متقدم تفسیری تا کنون شناخته و بررسی نشده اند. از زمره این آثار باید از تفسیر کهن بحر الموّاج و سراج الوهّاج اثر خامه مولانا شهاب الدین عمر دولت آبادی در نیمه اوّل سده هشتم قمری یاد کرد که هنوز مورد تصحیح و بررسی قرار نگرفته است. مسئله ...
  • 5 . بررسی سبک ادبی اشعار لامعی گرگانی

    • محمد گلستانی (نویسنده مسئول)، عبدالله حسن زاده میرعلی

    • صفحه 81-98
    در سبک شناسی اشعار و متون، لازم است که سطوح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار گیرد تا از این طریق بتوان جوهر و ماهیّت اصلی شعر و نثر را شناسایی کرد و در جهت ارتقای لطافت روح و التذاذ ادبی از آن بهره برد. در این مقاله، سبک شناسیِ شعر لامعی گرگانی...
  • 6 . کاربردهای گوناگون و فراوان میان فزودها، یکی از ویژگیهای سبکی شاهنامه فردوسی

    • جلال خالقی مطلق(نویسنده مسئول)، خدیجه خسروی، علی ایمانی

    • صفحه 99-119
    رسالت این پژوهش بررسی کاربرد گوناگون و فراوان "میان فزود" در شاهنامه فردوسی بعنوان یک ویژگی سبکی و نیز تعیین جایگاه آن برابر با "جمله معترضه" است. جمله معترضه از اقسام "حشو" است و حذف آن از کلام هیچ دگرگونی در معنا و مفهوم سخن ایجاد نمیکند و حضورش در...
  • 7 . روشهای تلفیق عبارتها و اشعار عربی با متن فارسی در تاریخ جهانگشا و نفثه المصدور

    • مهسا رضایی(نویسنده مسئول)

    • صفحه 121-141
    کتابهای نفثه المصدور شهاب الدین زیدری و تاریخ جهانگشای عطاملک جوینی از آثارتاریخی- ادبی ارزشمند قرن هفتم هجری قمری هستند. نویسندگان این دو اثر با شگردهای مختلفی از اشعار و عبارات عربی در لابلای نثر فارسی استفاده کرده اند. در این پژوهش ارتباط لفظی و م...
  • 8 . بررسی ظرفیتهای انیمیشن سازی از متون کهن ادبی با تکیه بر نفثه المصدور، یکی از ویژگیهای جدید سبکی این متون

    • احمد رضی(نویسنده مسئول)، علی تسلیمی، محمد اصغرزاده

    • صفحه 143-161
    بررسی تولیدات پویانمایی جهان نشانگر اثرپذیری فراوان سینمای انیمیشن از داستانهای حماسی، تعلیمی، غنایی و عامیانه است. گونه های مختلف ادبیات کلاسیک فارسی مشحون از مضامین و پیرنگهای داستانی مذکور و برخوردار از جلوه های بصری مناسب برای نگارش فیلمنامه های ...
  • 9 . بررسی سبک شناسی رباعیات جلیل صفر بیگی و میلاد عرفانپور؛ با رویکرد به سطح فکری

    • اکبر شعبانی(نویسنده مسئول)، هادی پیرگزی

    • صفحه 163-183
    رباعی یکی از قالبهای اصلی در گسترۀ ادب فارسی است. بدلیل قابلیتهای خاص رباعی، این قالب همواره مورد توجه شاعران بوده است. در دوران معاصر، با توجه به کوتاه بودن ابیات رباعی،قالب مذکور از سوی مخاطبان با استقبال روبرو شده است. در این بین، رباعیات جلیل ...
  • 10 . ویژگیهای سبک مینیمالیسم در حکایتهای کشف المحجوب هجویری

    • اسماعیل شفق(نویسنده مسئول)، محمد حسین وحدانی

    • صفحه 185-202
    شتابزدگی انسان معاصر در بیشتر عرصه های زندگی، نتیجه گسترش ماشینیزم و تسلط تکنولوژی بر دنیای کنونی است. حاصل این امر پدیدآمدن مینیمالیسم در معماری، نقاشی، پیکرتراشی، ادبیات و هنرهای دیگر است. مینیمالیسم در ادبیات سبک یا اصلی ادبی است که بر پایه فشر...
  • 11 . تشخص سبکی در شیوه تصویرپردازی غزل نو

    • قهرمان شیری(نویسنده مسئول)، حسین مافی

    • صفحه 203-223
    در دهه چهل، غزل نو با تلفیق شعر نیمایی و غزل سنتی پای به عرصه وجود نهاد. سپس با نگاه عینی و تازه شاعران نوغزلسرا به جهان پیرامون، نوآوریهای سبکی و افزودن عناصر دیگری از شعر آزاد، رفته رفته به رشد و بالندگی روی نهاد. ویژگی تصاویر در غزل نو به گونه ...
  • 12 . بررسی ویژگیهای سبکی نسخه خطی"ریاض الفتیان" ابن حسام هروی و معرفی مؤلف آن

    • محمد ابراهیم مالمیر (نویسنده مسئول)، زهرا خسروی دستگردی ، عطا محمد رادمنش

    • صفحه 225-244
    "نصاب الصبیان" ابونصر فراهی (متوفی قرن ششم ق.) منظومه ای تعلیمی در لغت و علوم ادبی است که از زمان تألیف تا قرن چهاردهم قمری کانون توجه دانشمندان و نویسندگان بود؛ بطوریکه شروح بسیار برآن نگاشتند. "ریاض الفتیان" ابن حسام هروی یکی از بهترین شروح آن در ع...
  • 13 . معرّفی و بررسی سبکی اخلاق نوری

    • مریم محمودی(نویسنده مسئول)، نسرین ایزدی

    • صفحه 245-262
    اخلاق نوری که در 1026ه. تالیف شده، نام دست نوشته ای در علم اخلاق و عرفان است که ابتدای آن از بین رفته و اطلاعی دربارۀ مولف آن در دست نیست. مولف این اثرکیست؟ او معاصر جهانگیر پادشاه و از نوادگان معین الدین واعظ فراهی است. این اثر مجموعه ای از حکایت...
  • 14 . تطبیق مفاهیم نمادین اسب در آثار حماسی، غنایی و عرفانی (با تکیه بر شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و مثنوی مولوی)

    • سهیلا موسوی سیرجانی(نویسنده مسئول)، حمید ایاز

    • صفحه 263-284
    نمادها که اغلب از اسطوره ها سرچشمه میگیرند چنان با تار و پود آثار ادبی آمیخته شده اند که گاهی دریافت مفهوم شعرهای سرایندگان بدون درک مفاهیم نمادین ممکن نیست. در ادبیات فارسی از نامها و نمادهای حیوانی به وفور استفاده شده است. گاه از این حیوانها مع...
  • 15 . واکاوی روابط بینامتنی میان شعر «خاقانی» و قرآن کریم

    • فرزانه ولی زاده خیرآبادی، ایرج مهرکی(نویسنده مسئول)

    • صفحه 285-304
    کتب دینی و مذهبی از مهمترین ساختمایه های شعری و از سرشارترین سرچشمه های اثرپذیری شاعران در بیان عواطف درونی و افکار و اندیشه های آنان است. از میان کتابهای دینی، قرآن کریم به دلیل اشتمال بر معانی و مفاهیم عمیق، واژگان غنی و خصوصیات برجستۀ هنری و ا...
  • 16 . تأثیر حکایتهای اللّمع فی التّصوّف بر کشف‌المحجوب هجویری

    • عباسعلی وفایی(نویسنده مسئول)، حبیب کارگر، علیرضا شعبانلو

    • صفحه 305-325
    حکایتها نقش بسیار مهمّی در متون صوفیّه دارند. از جمله کتابهای مهم و معتبر صوفیّه که از حکایت به فراوانی استفاده کرده، کشف‌المحجوب هجویری است. هجویری این حکایات را از منابع مختلف گرفته که از جملۀ آنها اللّمع فی التّصوّف نوشتۀ ابونصر سرّاج طوسی (م ...
  • 17 . دهکی قزوینی؛ مقلدی هنرمند و نوجویی پیشگام

    • روح الله هادی(نویسنده مسئول)، آیدین اریلماز

    • صفحه 327-348
    درویش محمد دهکی از اهالی دهک قزوین، شاعر صوفی مسلک قرن نهم هجری و معاصر جامی و امیرعلیشیر نوایی است. تخلص وی دهکی یا درویش است. از زندگی او اطلاعات دقیقی در دست نیست. نشان مقبره او را در قزوین و نزدیک به شاهزاده حسین داده اند. دیوان باقی مانده از او ...
  • 18 . تحلیلی بر تنوع قصه های عامیانۀ فارسی و روسی

    • حمیرا زمردی(نویسنده مسئول)، آلینا ایواشچِنکو

    • صفحه 351-370
    هدف از این مقاله بررسی مقایسه ای و تحلیلی از تنوع قصه های فارسی و روسی است. ما در این نوشتار در صدد جستجوی معنایی پیرامون انواع قصه های فارسی و روسی و وجوه تشابه و افتراق آن بوده و از این طریق در راستای کشف حقایق جدیدی از این نوع قصه ها در مقاطع ...
  • 19 . طرح یک نظریه: ادبیات پایداری یا ادبیات آزادی

    • محمد حسن ارجمندی(نویسنده مسئول)

    • صفحه 371-387
    گرایش ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد، در حالی هفتمین سال تصویب و ارائه خود در برخی از دانشکده های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های کشور را سپری میکند که هنوز تعریف واحد و جامعی از ادبیات پایداری ارائه نشده است، در این مقاله پس از نقد و بررسی تعا...