ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
درباره نشریه
ماهنامه بهار ادب ،ماهنامه سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب سابق)، ماهنامه ای خصوصی است که توسط آقای دکتر امید مجد بنیانگذاری شده و دارای دسترسی باز (به متن مقالات) است. در این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده میشود و همه مقالات ارسالی باید با نرم‎افزار مشابهت ‎یاب سمیم نور بررسی شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شده و پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرند. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین‎ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
مطالعه بیشتر درباره این نشریه
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد مقاله در سال 180
نرخ پذیرش(%) 21
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1,676
تعداد بازدید کننده مقالات 2,916,172
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,311,703
تعداد صفحات مقالات 35,196
تعداد کل منابع مقالات 26,816
سال 17، ، شماره پی در پی 105 ، تعداد صفحات 333 XML En
  • 1 . خلقت آدم در نظرگاه دو مکتب طریقت کبرویه و وحدتیه: اشتراکات و اختلافات نظری

    • مهناز میزبانی ، محمدتقی فعالی (نویسنده مسئول)، هادی وکیلی

    • صفحه 1-18
    زمینه و هدف: آفرینش به ‌طور کلی و آفرینش انسان به ‌طور خاص در زمره موضوعاتی است که توسط نحله های مختلف تصوف مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. نجم‌الدین ‌رازی از طریقت کبرویه و ابن عربی از طریقت وحدتیه، در زمره نام‌آورترین صوفیانی هستند که به این ...
  • 2 . مؤلفه های کلاسیسم در دیوان رودکی

    • مهرویه رضیئی ، شروین خمسه (نویسنده مسئول)، احمد خیالی خطیبی

    • صفحه 19-40
    زمینه و هدف: سبک خراسانی و مکتب کلاسیسم با وجود فاصله تاریخی بسیار، درکی عمیق از مولفه های یکدیگر رقم زده اند. از سویی، سبک خراسانی به عنوان نخستین سبک شعری بعد از اسلام حائز اهمیت بوده و از سوی دیگر مکتب کلاسیسم نیز به عنوان نخستین مکتبی که پس از...
  • 3 . بررسی ساختار اطلاعاتی گروههای اسمی در نقش نهاد جمله در رباعیات خیام

    • ایوب انصاری (نویسنده مسئول)، سیدعلی سراج

    • صفحه 41-62
    زمینه و هدف: یکی از حوزه های مطالعاتی زبانشناسی، حوزۀ متنی و گفتمانی است که به مباحث گوناگونی ازجمله بافت توزیع اطلاعات میپردازد. گروههای اسمی در نقش نهاد جمله ممکن است حاوی اطلاع کهنه یا نو باشند که بافت متنی و موقعیتی و شنونده در این تحلیلها نق...
  • 4 . تطبیق شاخصه های اخلاقی ـ حکمی در میان سخنوران دورۀ خراسانی

    • خدیجه حسین‌پناه ، ناهید عزیزی (نویسنده مسئول)، حجت‌اله غ‌ منیری

    • صفحه 63-80
    زمینه و هدف: زمینۀ این پژوهش را سروده های سخنوران دورۀ موسوم به دورۀ خراسانی تشکیل داده و نیز هدف از آن بررسی مضامین اخلاقی ـ حکمی (با تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم از آیات کریمه و روایات نبوی) در میان شاعران دورۀ یاد شده است. پرسش تحقیق: پژوهش حاضر...
  • 5 . بررسی جلوه های حقوق بشر در آثار شهریار مندنی‌پور

    • سپیده یوسفی بوربوری ، پروانه ‌عادل‌زاده (نویسنده مسئول)، کامران پاشایی فخری

    • صفحه 81-97
    زمینه و هدف: یکی از روشهای علمی و اثبات‌شدۀ نقد و بررسی متون ادبی، مطالعۀ بینارشته ای این آثار است؛ تحلیل متون ادبی بر مبنای مطالعات حقوقی و جامعه شناسانه، یکی از انواع مهم مطالعات بینارشته ای میباشد. این روش مطالعه، سبب رصد ریزبینانه و موشکافی هر...
  • 6 . بررسی سبک الگوی کنشی گرمس در ساختار روایی داستان ملکوت اثر بهرام صادقی

    • مریم مودت ، فروغ کاظمی (نویسنده مسئول)، بهرام مدرسی

    • صفحه 99-121
    زمینه و هدف: از شاخصترین ویژگیها و مؤلفه های داستان‌پردازی پسامدرن، در هم آمیخته شدن مرز میان جهان حقیقت و خیال است که بر تمامی کنشها و خط سیر روایی داستان تأثیر میگذارد. در این مقاله هدف اصلی بررسی و تحلیل کنشهای موجود در یکی از رمانهای پست مدرن ...
  • 7 . مفهوم شناسی و قلمروپژوهی ادبیات تطبیقی کودک و نوجوان (در سایه میان رشتگی ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات تطبیقی)

    • سارا ذبیحی ، محمدعلی خزانه دارلو (نویسنده مسئول)، رضا چراغی

    • صفحه 123-145
    زمینه و هدف: ادبیات کودک و نوجوان پیش از دریافت ماهیت مستقل در بستر دانشگاهی و علمی، در مقابل ادبیاتی که با مخاطبان بزرگسال مواجه است، گفتمان مغلوب محسوب میشد. بزرگسالان از امکان مندی و پذیرش ادبیاتی مختص مخاطب کودک و نوجوان به عنوان دانشی مستقل...
  • 8 . معرفی میرزا محمد سیل اخباری و نگاهی به نسخ خطی و سبک شعر او

    • مریم جلالوند ، زهرا قرقی (نویسنده مسئول)، غلامرضا داودی‌پور

    • صفحه 147-180
    هدف و زمینه: نسخه های خطی میراث مکتوبی از دل تاریخ و تمدن ملتها میباشند و از این جهت از اهمیت بالایی برخوردار هستند که ما را با فرهنگ و اندیشه گذشتگان آشنا میسازند. از خلال نسخه های خطی میتوان به تاریخ، اندیشه و عقاید انسان‌های اعصار مختلف پی برد....
  • 9 . بررسی رویکرد براعت استهلالی دیباچه ها، با تکیه بر روش تحلیل گفتمان

    • فرشید جعفری ، عفت نقابی (نویسنده مسئول)، حبیب‌الله عباسی ، سید مرتضی میرهاشمی

    • صفحه 181-198
    زمینه و هدف: نویسندگان متون برجسته نثر فنّی در شاهکارهای نثر خود جهت هنرنمایی، زیبایی سخن و جلب نظر مخاطبان، غیر از اینکه دیباچه اثر خود را به انواع صنایع ادبی آراسته اند، تحت تأثیر گفتمان عصر خود نیز بوده اند؛ بطوری که مدخل کلامشان از نظر زبانی،...
  • 10 . تحلیل بینامتنی عدم قطعیت در سبک زبانی و روایی بوف‌کور صادق هدایت و ملکوت بهرام صادقی

    • مرجان حسن‌پور ، ناهید اکبری (نویسنده مسئول)، حسام ضیایی

    • صفحه 199-223
    زمینه و هدف: بینامتنیت یکی از نتایج تحولات در حوزه نقد و مطالعات متون ادبی است. هدف اصلی این پژوهش آن است تا با توجه به ماهیت بینامتنی مؤلفه عدم قطعیت در دو داستان بوف کور اثر صادق هدایت و ملکوت اثر بهرام صادقی عوامل تشکیک در سطوح مختلف روایت را ت...
  • 11 . فضایل اخلاقی در کتاب سراج‌المنیر (بر مبنای تقسیم‌بندی خواجه نصیرالدین طوسی در اخلاق ناصری)

    • گیسو گرایلی ، محبوبه ضیاء خدادادیان (نویسنده مسئول)، فرزاد عباسی

    • صفحه 225-240
    زمینه و هدف: تعالیم اخلاقی در ادب فارسی بازتاب گستره ای در متون نظم و نثر فارسی دارد. و به هدف تعلیم و تربیت با آموزه های اخلاقی، اجتماعی یا علمی نوشته میشوند. در طی سالیان گذشته و قرنهایی که بر ادبیات فارسی گذشته آثار بسیاری در ادب تعلیمی چه به ش...
  • 12 . واکاوی روشهای کاربرد آیات قرآن و احادیث در مجمع البحرین ابرقوهی

    • عباس فاتحی ، مرتضی فلاح (نویسنده مسئول)، کاظم مهتدیانی

    • صفحه 241-266
    زمینه و هدف: از آغاز اسلام تا کنون آثار ادب فارسی همواره از کلام الهی و سخنان معصومین(ع) بهره‎مند بوده و در این میان، میراث ادبی تصوّف اسلامی منابعی غنی از کاربرد آیات قرآن و احادیث را برای مشتاقان فراهم آورده است. یکی از این آثار مجمع البحرین، تأ...
  • 13 . معرفی و سبک‌شناسی نسخۀ خطی هاشم ذهبی شیرازی (م.1199ه.ق)

    • زهره امینی‌نیا ، عبدالله حسن‌زاده میرعلی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 267-293
    زمینۀ پژوهش: در این مقاله به معرفی دیوان محمد هاشم ذهبی شیرازی و بررسی سبک او در چهار سطح آوایی زبانی، ادبی و فکری پرداخته شده است. روش پژوهش: این مقاله با شیوۀ توصیفی-تحلیلی نسخۀ خطی دیوان هاشم ذهبی شیرازی، ضمن معرفی شاعر به ویژگیهای سبکی اشعا...
  • 14 . مقایسه بخشی ازمفاهیم عرفانی درنهج البلاغه حضرت علی(ع) و عوارف المعارف شیخ شهاب الدین سهروردی

    • فوژان صباحی ، علی عین علیلو (نویسنده مسئول)، علیرضا صالحی

    • صفحه 295-315
    هدف و زمینه:نهج‌البلاغه امیرالمومنین علی(ع) کتابی است سرشار ازمفاهیم و مبانی حکمت و عرفان عملی که همواره مورد عنایت واستفاده سالکان طریق معرفت وعارفان راه حقیت قرار گرفته است.شیخ شهاب الدین سهروردی به عنوان پایه گذار حکمت اشراق ازجمله عارفانی است ...
  • 15 . تبیین و تحلیل سبک‌شناسی لایه ای هشتمین سفر سندباد (اثر نمایشی ـ ادبی بهرام بیضایی)

    • یداله طالشی (نویسنده مسئول)، زهره فدایی وشکی ، سولماز رزاق‌زاده

    • صفحه 317-330
    زمینه و هدف: سبک‌شناسی لایه ای به عنوان شاخه ای از سبک‌شناسی نوین که در آن نقش و ارزش ساختاری و محتوایی آثار در پنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی و معنایی برای نشان دادن ایدئولوژی حاکم بر متن مورد استفاده قرار میگیرد و استفاده از این شیوه، متن را از آ...