ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
شناسه نشریه
ضریب تاثیر این ماهنامه 0.152 می باشد

نشریه سبک شناسی و تحلیل متون نظم و نثر فارسی (بهار ادب سابق) به عنوان نخستین نشریه خصوصی کشور به صورت ماهنامه منتشر شده؛ و در زمینه بررسی و انتشار مقالات علمی پژوهشی در حوزه نظم و نثر ادبیات فارسی فعالیت مینماید. این نشریه به عنوان یکی از ده نشریه برتر فارسی زبان کشور موفق به اخذ رتبه علمی، با امتیاز"بدر حوزه زبان و ادبیات فارسی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شذه است. همچنین این نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده و ضمن اخذ درجه کیفیت Q2، دارای ضریب تاثیر 0.152 میباشد. نشریه سبک شناسی و تحلیل متون نظم و نثر فارسی آماده دریافت و بررسی مقالات ارزنده حاصل از پژوهشهای کیفی و کمی پژوهشگران و استادان این حوزه بوده و مقالات را پس از داوریهای مشارکتی و پذیرش به چاپ میرساند. این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ  اخلاق در انتشار(COPE) می باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب درآثارعلمی پیروی مینماید.

تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
بررسی مقالات با نرم افزار مشابهت یاب
تمامی مقالات در زمان بررسی و داوری توسط برنامه مشابهت یاب سمیم نور آزمایش میشوند.
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد دوره در سال 12
تعداد مقاله در سال 144
تعداد مقالات عرضه شده 7412
تعداد مقالات چاپ شده 1544
تعداد مقالات رد شده 5868
نرخ پذیرش(%) 20.8
تعداد مقالات مروری چاپ شده 0
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1544
تعداد بازدید کننده مقالات 2570466
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1152566
تعداد صفحات مقالات 32424
تعداد کل منابع مقالات 24704
سال 15، ، شماره پی در پی 80 ، تعداد صفحات 302 XML شناسنامه و فهرست مجله
  • 1 . تحلیل گفتمانی واژه های تفسیر نسفی در مقایسه با بخش ترجمۀ تفسیر کشف الاسرار

    • طیبه ابراهیمی شهرآباد ، صابر امامی (نویسنده مسئول)، فرهاد طهماسبی

    • صفحه 1-20
    زمینه و هدف: تفسیر نسفی اثر نجم الدین نسفی یکی از مهمترین آثار قرن پنجم و ششم هجری است که نویسنده در آن ترجمه ای مسجع از قرآن ارائه داده و تفسیر کشف الاسرار و عده الابرار اثر ابوالفضل میبدی است که نویسنده قرآن را با دیدی عرفانی تفسیر کرده است. ت...
  • 2 . سبک‌شناسی کتاب مشی و مشیانه

    • سیمین غلامی (نویسنده مسئول)، معصومه شبستری

    • صفحه 21-39
    زمینه و هدف: محمد علی یکی از نویسندگان توانمند و صاحب سبک در ادبیات معاصر فارسی است و بررسی آثار وی با دیدگاه سبک‌شناسی حائز اهمیت میباشد. هدف این مقاله بررسی ویژگیهای سبکی داستان «مشی و مشیانه» در سه سطح فکری، زبانی و ادبی به همراه مثالهایی از ا...
  • 3 . بررسی و مقایسۀ بازتاب موسیقی در شعر شهریار و ابتهاج

    • بهروز ندیمی ، رضا اشرف زاده (نویسنده مسئول)، سید مجید تقوی بهبهانی

    • صفحه 41-60
    هدف و زمینه: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسۀ بازتاب موسیقی در شعر شهریار و ابتهاج نوشته شده است. نگارندگان با هدف دستیابی به این مهم به بررسی واژگان و اصطلاحات مرتبط با موسیقی (سازها، موسیقیدانان، موسیقی اصیل ایرانی، اصطلاحات عام موسیقی، مشاغل موس...
  • 4 . بررسی سبک فکری مثنوی، بررسی موردی واکاوی مفهوم احولیت (دوبینی) در مثنوی معنوی

    • معصومه حبیب‌وند ، محمدصادق تفضلی (نویسنده مسئول)، حجت اله غ منیری

    • صفحه 61-79
    زمینه و هدف: پژوهش حاضر تحت عنوان واکاوی مفهوم اَحوَلیت (دوبینی) در مثنوی معنوی، این موضوع را در اثر منظوم مولانا بررسی کرده و بدین طریق معانی و مفاهیم این اصطلاح را بمنظور کشف مفهوم برخی ابیات و نوشته های وی به خواننده ارائه نموده است. اَحوَلیت د...
  • 5 . گنوسیسم و اندیشه های میانجی در دیدگاه عین القضات همدانی

    • فاطمه برزگر ، مریم شادمحمدی (نویسنده مسئول)، کوروس کریم‌پسندی ، محمدتقی بیگلر

    • صفحه 81-97
    زمینه و هدف: گنوسی‌گری مکتبی تلفیق‌گراست و بر آموزه های کلی همانند اصالت دادن به دوئالیسم و تضاد اشیاء دنیوی، روح‌انگاری و دوری از ماده، راهیابی به عالم علوی ازطریق معرفت (گنوس) تأکید دارد. عرفان اسلامی نیز با تلفیق برخی گزاره های گنوسی در قالب ت...
  • 6 . بازخوانی و معرفی ویژگیهای نسخۀ خطی مفتاح‌الفتوح شریف کرمانی

    • محمود وهّابی گوکی (نویسنده مسئول)، محمدرضا صرفی ، عنایت‌الله شریف‌پور

    • صفحه 99-117
    هدف و زمینه: آثاری که از گذشته باقی مانده است، میراث فرهنگی یک سرزمین بشمار می‌آید و اطلاعات گسترده ای در زمینۀ ساختار فکری، اعتقادی و زبانی مؤلّفان خود در اختیار نسل امروز قرار میدهد. آفرینش آثار ادبی در ادوار مختلف دچار فرازونشیبهایی بوده است. ...
  • 7 . بررسی چندگانگی معنایی پروتوتایپها در دیوان اشعار حافظ

    • رؤیا احمد امرجی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 119-140
    زمینه و هدف: شرایط سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی عصر حیات هر شاعری، سبب ساز خلق تیپها و شخصیتهای گوناگون در اشعار اوست. شعر حافظ نیز، از این قاعده مستثنی نیست؛ چراکه اُسّ و اساس اشعار اغلب شاعران بر روی شخصیتهای بخصوصی بنا شده است. حافظ با طرح شخ...
  • 8 . تأملی در روش‌شناسی نسخ شروح خطی شرفنامۀ نظامی گنجوی

    • اباصلت احمدی دیزج (نویسنده مسئول)، ابراهیم اقبالی ، محمدرضا عابدی

    • صفحه 141-155
    زمینه و هدف: بر آثار پررمزوراز نظامی شروحی نوشته ‌شده که تا کنون کمتر مطالعه شده است. روش‌شناسان این شروح، رمزورازهای مطرح‌شده در آنها را برای مخاطبان آشکار میسازند و علاوه بر معرفی آنها، محققان امروزی را در نوشتن توضیحات دقیق و علمی راهنمایی میکن...
  • 9 . واکاوی و تحلیل سبک‌شناسی داستان طنز نوجوان معاصر (از منظر محتوایی و فکری) با رویکردی انتقادی

    • نازیتا برزگر ، شاهرخ حکمت (نویسنده مسئول)، علی سرور یعقوبی

    • صفحه 157-177
    زمینه و هدف: داستانهای نوشته شده برای گروه سنّی کودک و نوجوان باید علاوه بر جذابیت و گیرایی، حاوی محتوا و مضمون اجتماعی، اخلاقی، پندآموز و تربیتی باشد. ادبیات طنزآمیز بستر مناسبی است تا ضمن توجه به جنبه های سرگرم‌کنندۀ داستان، مخاطب کودک و نوجوان ...
  • 10 . کاربست پیش انگاری در ایجاد طنز کلامی در گزیده ای از نمایشنامه های کمدی ایرانی دورۀ 1300-1320

    • محمد امین عندلیبی (نویسنده مسئول)، بهروز محمودی بختیاری

    • صفحه 179-196
    زمینه و هدف: در زبان شناسی معاصر، کاربردشناسی یکی از شاخه های مهم این علم است که به بررسی معنایی میپردازد که گوینده یا نویسنده در یک بافت زبانی خاص، بوسیلۀ پاره گفتار خود منتقل میکند و توسط شنونده یا خواننده برداشت میشود. پیش انگاری یکی از بحثهای...
  • 11 . سطوح بلاغی خیال در تصاویر شعری «دشت ارژن» از سیمین بهبهانی

    • حمیرا خانجانی ، مریم محمودی (نویسنده مسئول)، مرتضی رشیدی

    • صفحه 197-211
    زمینه و هدف: در این مقاله تصاویر شعری دفتر «دشت ارژن» سیمین بهبهانی، از منظر بلاغت تصویر و کیفیت تصاویر از منظر لایه های درونی و برونی و نیز نگاه شاعر در عرصۀ خیال‌پردازی و تصویرسازی بررسی شده است. پرسش اصلی این پژوهش آن است که تصاویر شعری سیمین ب...
  • 12 . بررسی تقابل در بخش تاریخی شاهنامه از نظر رویکرد ساختارگرایانۀ استروس (مطالعۀ موردی داستان بهرام گور، خسرو انوشیروان، و بهمن)

    • مریم علوی ، پروین دخت مشهور (نویسنده مسئول)، محمد فاضلی

    • صفحه 213-229
    زمینه و هدف: بررسی و تحلیل تقابلهای متن برای رسیدن به ماهیت مفهوم مرکزی در اثر، ازطریق تحلیل تقابلهای دوگانه یکی از شیوه های مطالعاتی متون در روش ساختگرایان است. کلود لوی استروس، از زبانشناسان ساختگرا، قائل به تقابل دوقطبی یا تقابل معنایی است. بر ...
  • 13 . نقد کنایه های قاموسی و زبانی و ابداعی در صد سال شعر محاوره ای فارسی (1300 تا 1400 شمسی)

    • رؤیا رفیع‌زاده تفتی ، مه دخت پورخالقی چترودی (نویسنده مسئول)، علی علیزاده

    • صفحه 231-253
    زمینه و هدف: کنایه یکی از ابزارهای ادبی است که توسط مردم ساخته میشود و به همین دلیل با زبان عامیانه در شعرهای محاوره ای سازگاری فراوانی دارد. بررسی خصوصیّات کنایه در شعرهای محاوره ای قرن گذشته که از لحاظ تاریخی در دوره های انقلاب مشروطه، حکومت پهل...
  • 14 . بازتاب موسیقی در سبک شعر معینی کرمانشاهی

    • مریم دلیلی ، حسینقلی صیادی (نویسنده مسئول)، حسین حاجی زاده ، ژیلا صراطی

    • صفحه 255-268
    زمینه و هدف: رحیم معینی کرمانشاهی از شاعران معاصر است که سالها برای آهنگسازان، ترانه سروده است و به علم موسیقی و موسیقیدانان آشناست. در این مقاله با هدف بررسی بازتاب آگاهی وی به موسیقی، اشعارش بلحاظ موسیقیایی و تأثیر موسیقی در سبک شعرش بررسی شده ا...
  • 15 . ظرافتها و شگفتیهای هنری در تصویرسازی غزل معاصر بر پایۀ تداعی تصویر (با تکیه بر دفتر همراه باران؛ غزلیات امید مجد)

    • پگاه محمودی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 269-284
    زمینه و هدف:یکی از کارکردهای اساسی متون ادبی و اهداف ویژۀ آن تولید معانی متکثر است. با مداقه و واکاوی شبکه های پنهان و درونی ذهن مؤلف میتوان نشان داد چگونه یک واژه توانایی آن را دارد که در ذهن و زبان شاعر برآیندهای متفاوتی بیابد.هدف اصلی این پژوهش بر...