ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
درباره نشریه
ماهنامه بهار ادب ،ماهنامه سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب سابق)، ماهنامه ای خصوصی است که توسط آقای دکتر امید مجد بنیانگذاری شده و دارای دسترسی باز (به متن مقالات) است. در این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده میشود و همه مقالات ارسالی باید با نرم‎افزار مشابهت ‎یاب سمیم نور بررسی شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شده و پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرند. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین‎ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
مطالعه بیشتر درباره این نشریه
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد مقاله در سال 180
نرخ پذیرش(%) 19.4
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1,675
تعداد بازدید کننده مقالات 2,840,975
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,286,050
تعداد صفحات مقالات 35,175
تعداد کل منابع مقالات 26,800
سال 7، ، شماره پی در پی 23 XML شناسنامه و فهرست مجله En
  • 1 . محمّد تقی خان سهای شیرازی و معرّفی نسخ و ویژگیهای سبک و دیوان او

    • صفحه 1-15
    دیوان سها اثر محمّدتقی خان شیرازی متخلّص به سها(وفات تقریبی 1270 ه.ق)، از آثار مربوط به قرن سیزدهم هجری است. این دیوان که عموماً ویژگیهای سبک بازگشت ادبی را دارد، شامل قصاید، غزلیات، رباعیّات، مثنوی، مقطّعات و مخمّس است. محمّدتقی خان که از شعرای نیمۀ...
  • 2 . تکرار و تداعی، ویژگی سبکی وحشی بافقی در منظومه فرهاد و شیرین

    • صفحه 17-29
    وحشی بافقی در جهان عشق و شیدایی و سوز و گداز مردی یگانه و دلباخته ای بیمانند است. مثنوی فرهاد و شیرین، از شاهکارهای ادب دراماتیک فارسی است. عشق آتشینی که در نهاد وحشی زبانه کشیده بود، در این منظومه جلوه گر است. آنچه در این مقاله به عنوان یک ویژگی سبک...
  • 3 . معرفی نسخه ای نویافته از رشید الدین وطواط

    • صفحه 31-40
    در این مقاله کوشش بر این است که نسخه ای نویافته خطی- که در بردارنده چهار رساله "تحفه الصدیق "، "فصل الخطاب "، "انس اللهفان " و "مطلوب کل طالب " است - بررسی و معرفی گردد. این رساله های چهارگانه ، حاوی احادیث خلفای راشدین است که به قلم رشید الدین وطواط...
  • 4 . نگاهی سبک شناسی به غزلیات سیمیندخت وحیدی

    • صفحه 41-62
    سیمیندخت وحیدی از جمله بانوان شاعر معاصر انقلابی است که همزمان با درخشش اوّلین بارقه های انقلاب اسلامی، فعالیّت شعری خود را آغاز کرده است. بخش عمده طبع آزماییهای این شاعر در قالب غزل و غزل نو معاصر با ژرف ساخت مذهبی و انقلابی است. وی با حسّاسیتها، ری...
  • 5 . تحلیل ساختاری - ادبی شعر «طالب جاجرمی» از شاعران گمنام فارس در قرن نهم

    • صفحه 63-77
    مولانا محمّد طالب جاجرمی از شاعران ناشناخته فارسیگوی در قرن نهم هجری است که در تاریخ ادبیاتهای نوین، سخنی از او در میان نیامده است. وی که بیش از سی سال از عمر خود را در شیراز گذرانیده گاه به مدح حاکمان فارس و گاه به ذکر عشق معشوقان زمینی، و زمانی به ...
  • 6 . نقش ایهام در سبک غزل اوحدی مراغی

    • صفحه 79-99
    ایهام برجسته ترین عنصر بلاغی مسلط در سبک غزل فارسی در سده های هفتم و هشتم است. شاعران این عصر ایهام را در مرکز خلاقیت هنری خویش قرار داده اند بگونه ای که بخش مهمی از خلاقیت شعری آنها از رهگذر بکارگیری ایهام و انواع و اقسام آن محقق شده است و ایجاد معا...
  • 7 . شگردهای استفاده حافظ از احادیث اهل بیت علیهم السلام

    • صفحه 101-116
    حافظ شیرازی یکی از بزرگترین شعرای فارسی زبان است که همگان به بلندی مرتبه اش در شاعری و عظمت مقامش در عرفان مقر و معترفند.صفای باطن و ذهن خلّاق و طبع بدیع و نکته سنج،او را در میان شعرای ادب پارسی ممتاز و برجسته ساخته است.خواجۀ راز در غالب غزلیات شوران...
  • 8 . نگاهی به مضمون آفرینی و استعاره پردازی (مکنیّه) در سبک شاعرانۀ نفثه المصدور

    • صفحه 117-131
    در نثر فنّی و مصنوع، آرایش لفظی، تصویرآفرینیهای بدیع و اصرار بر کاربرد انواع صورخیال و صنایع بدیعی از اهمیّت خاصی برخوردار است که نمونۀ بارز این کاربرد را میتوان در نفثه المصدور مشاهده کرد و به این دلیل، آن را نمونۀ اعلای نثر فنّی و مصنوع دانسته اند....
  • 9 . شاعران دانشگاه تهران و جایگاه آن ها در ادبیات معاصر

    • صفحه 133-148
    موضوع شاعران دانشگاهی درایران مربوط به آن دسته از شاعرانی است که پس از تأسیس دانشگاه تهران به عنوان استاد در دانشگاه مشغول بوده اند. بهار به عنوان پدر شعر دانشگاهی، آغازگر این جریان است و پس از او شاعران بسیاری تا امروز ظهور کرده اند که در مسیر این ج...
  • 10 . سبک شناسی دیوان مسیح کاشانی و معرّفی نسخ خطّی این دیوان

    • صفحه 149-165
    از جمله شاعران توانمند سده یازدهم هجری که علیرغم خلاقیّتها و ذوق شعریش تقریباً گمنام مانده، رکن الدّین مسعود، پسر حکیم نظام الدّین علی کاشانی، متخلّص به مسیح و مشهور به حکیم رکناست(تولّد 985هـ . وفات 1066هـ .)وی طبیب دیوان شاه عبّاس اوّل صفوی و از خو...
  • 11 . تحلیل اخوانیات موسوی گرمارودی و فضاهای شعری ایجاد شده با آنها

    • صفحه 167-182
    اخوانیه نامۀ دوستانه‏ای است که نویسنده یا شاعری به شاعران و دوستان دیگر خود مینویسد و گاه پاسخ را با همان سبک و سیاق دریافت میکند. با نگاهی به متون ادب فارسی، نمونه‏هایی زیبا و ارزشمند از این نامه‏ها را خواهیم یافت و تحلیل این زمینه در دیوان شاعران و...
  • 12 . تأثیرپذیری سبکی سحاب اصفهانی از سعدی

    • صفحه 183-198
    سیّد محمّد سحاب اصفهانی، از شاعران با ذوق عصر قاجار و از ستایشگران فتحعلی شاه است. او قریحه سخنسرایی را از پدرش هاتف اصفهانی به ارث برده، که وی نیز از شاعران برجستۀ دورۀ بازگشت ادبی است؛ دوره ای که در آن برخی شاعران، از ابتذالی که در سبک هندی بوجود ...
  • 13 . بررسی رمان‌ تاریخی ایران در چهل سال اخیر (از سال 1350 تا 1390)

    • صفحه 199-211
    در فاصله بین سالهای 1350 تا 1390 ه.ش حدود صد و چهار رمان تاریخی توسط نویسندگان ایرانی نوشته و منتشر شده است. مطالعه دقیق این آثار حقایقی را در مورد روند تألیف رمانهای تاریخی، فراز و نشیبها و ابعاد و زوایای آن آشکار میسازد.انتشار تنها یک رمان در دهۀ پ...
  • 14 . لغزشهای بیانی و زبانی در شعر محمدعلی بهمنی

    • صفحه 213-226
    شعر معاصر در کمتر از یک قرن، تغییر و تحولات فراوانی را تجربه کرد؛ تجربه ای که آن را از نوپایی به ثبات و پایداری رساند و اینک وقت آن رسیده که بدون حب و بغض، به ارزیابی و داوری آن پرداخت. باید گفت که نگاه تمجیدی و طرد و رد آن، دیگر از رواج افتاده و بای...
  • 15 . معرفی نسخۀ «کارنامۀ عشق»، اثر آنند رام مخلص

    • صفحه 227-246
    آنند رام (Anand Ram)، متخلص‌ به «مخلص‌«، شاعر و نویسنده پارسی گوی‌ قرن دوازدهم هجری، در سودهره در بخش سیالکوت از توابع‌ لاهور به دنیا آمد. مخلص‌ در شاعری‌ از استاد خود میرزا عبدالقادر بیدل‌ پیروی‌ میکرد و از بهترین شاگردان‌ او بود، ولى‌ سخنش‌ از پیچی...
  • 16 . معرفی شرح گلشن راز از شیخ مظفرالدین علی بن محمد شیرازی رومی

    • صفحه 249-263
    شیخ مظفر الدین شیرازی متوفی 922ه.ق، بر مبنای روایت اجمالی که در تذکره های مختلف ثبت گردیده است یکی از یکی از شاگردان ملا جلال الدین محقق دوانی و صدر الدین شیرازی بود او در علم کلام یگانۀ عصر خود بود. از شیراز به حلف و سپس به بلاد روم کوچ کرد. وی آثار...