ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن تماس: 02122065569
ایمیل: info@bahareadab.com
درباره نشریه
ماهنامه بهار ادب ،ماهنامه سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب سابق)، ماهنامه ای خصوصی است که توسط آقای دکتر امید مجد بنیانگذاری شده و دارای دسترسی باز (به متن مقالات) است. در این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده میشود و همه مقالات ارسالی باید با نرم‎افزار مشابهت ‎یاب سمیم نور بررسی شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شده و پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرند. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین‎ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
مطالعه بیشتر درباره این نشریه
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.152
تعداد جلد در سال 12
تعداد مقاله در سال 180
نرخ پذیرش(%) 14.7
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1,676
تعداد بازدید کننده مقالات 2,906,282
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,308,655
تعداد صفحات مقالات 35,196
تعداد کل منابع مقالات 26,816
سال 6، ، شماره پی در پی 21 XML شناسنامه و فهرست مجله En
  • 1 . بررسی ساختارهای تشبیه در غزلیات شمس

    • مسعود روحانی

    تشبیه هستۀ مرکزی اغلب خیالهای شاعرانه است که در خیال انگیزی اصلیترین نقش را بازی میکند. بررسی و تحلیل تشبیه، علاوه بر اینکه میتواند گرایشهای گوناگون اندیشۀ شاعر را در حوزه and not;های مختلف باز نماید، از جنبۀ سبک and not;شناسی نیز از اهمیّت بسیاری بر...
  • 2 . بررسی سبک غزلیات نظامی گنجوی

    • زینب نوروزی،محبوبه حسین زاده

    بررسی سبک شناسانه هر اثر ادبی، در شناخت ویژگیهای زبانی، ادبی و فکری آن اثر نقش اساسی دارد. این مقاله بر آنست تا شاخصه and not;های سبکی غزلیات نظامی گنجوی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد تا با تکیه بر آن، ساختار و محتوای غزلیات او نشان داده شود. این ...
  • 3 . بازتاب اوضاع اجتماعی در متون عصر قاجار با تأکید بر فرهنگ عامّه

    • نورالدین نعمتی،شیرزاد طایفی

    در کنار متون تاریخی و اجتماعی، طیف گستردهای از متون ادبی از ادبیات داستانی تا شعر، بخوبی مسائل اجتماعی ایران عصر قاجار را در خود نمایاندهاند. در این میان، فرهنگ عامه بخشی از این متون است که مسائل اجتماعی مردم عادی را بازتاب میدهد. مباحث فرهنگ عامه و ...
  • 4 . اسطوره های زن محور، مشخصه ای سبکی در آثار پارسی پور، گلی ترقی و غزاله علیزاده

    • فرزانه مونسان،عباس خائفی،علی تسلیمی،محمد علی خزانه دارلو

    بسیاری از آثاری که نویسندگان زن ایرانی در چند سال اخیر نگاشته اند، از جهات درونمایه و نوع اسطوره های بکار رفته با هم شباهتهایی دارند. پارسی پور، گلی ترقی و غزاله علیزاده سه نویسنده معاصر ایرانی هستند که در داستانهایشان به دلایلی چون زن بودن، نویسنده ...
  • 5 . ظرایف پیوندهای معنایی در شاهنامه

    • سیدکاظم موسوی،غلامحسین مددی،فخری زارعی

    شاهنامه فردوسی مهمترین اثری است که سبب حفظ فرهنگ و زبان این مرز و بوم شده است. از دیدگاه فرهنگ میتوان ادّعا نمود که فردوسی فرهنگ ایران پیش از اسلام را به فرهنگ پس از اسلام پیوند داده. استفاده از واژه ها، تعبیرات و ترکیبات فارسی، واژه سازی و چگونگی کا...
  • 6 . تصویرگری با شکل واج و واژه، مختصه ای سبکی در قصاید خاقانی

    • سید جواد مرتضایی،علیرضارعیت حسن آبادی

    خاقانی یکی از بزرگترین شاعران قصیده سرای صاحب سبک شمرده میشود. توجه ویژه او به صورت و فرم به اندازه ای است که او را در ردیف دو سه شاعر بزرگ فرمالیست شعر فارسی جای میدهد. ویژگیهای سبک شخصی او هریک به نوعی در ارتباط با صورت و فُرم است. تصویرگری با شکل ...
  • 7 . کاربرد نو واژه ها به عنوان یکی از ویژگیهای سبکی در قلمرو زبان غزل سیمین بهبهانی

    • محمد ابراهیم مالمیر،رقیه کاظم زاده

    شکستن هنجارهای عادی و متعارف زبان، از جمله شگردهایی است که شاعر برای آفرینش شعر خود، از آن بهره میگیرد، این شگرد هنری، فراهنجاری نامیده میشود. در واقع، انحراف از هنجار، تنها زمانی منجر به فاصله گرفتن زبان شاعر، از فرایند خودکاری زبان او میگردد، که زن...
  • 8 . بررسی مضامین ملامتی در غزلهای عطار

    • مهدی ماحوزی،شهین قاسمی

    ملامت بعنوان رویکردی خاص در طریق سلوک، همواره در بررسی جریانهای فکری عرفان اسلامی اهمیت داشته است و تامل در سیر تاریخی این مفهوم با تکیه بر بُعد اجتماعی آن بیانگر یک دگرگونی بنیادین در گذر از حال به قال است. بویژه آنکه چنین نگرشی در ادب عرفانی موجد غ...
  • 9 . نقش جناس مرکب و خط در موسیقی کناری مثنوی از منظر سبک شناسی صورتگرا

    • پروین گلی زاده،قدرت قاسمی پور،رضا گورویی

    مولانا شاعر عشق، در ساحت عرفان و حکمت دارای ژرفای بیحد است. مخاطب بنا به ظرفیت و توان ادراکش از رموز اشعارش بهره مند میشود. هرچند در جای جای مثنوی خاطرنشان میکند که بدنبال معناست و لفظ تنها ابزاری در جهت ایراد آن، لیکن در بکارگیری برخی فنون ادبی توان...
  • 10 . تمثیل و ساختارهای مختلف آن در مثنوی مولانا

    • میترا گلچین

    تمثیل، تحلیل و ساختارهای مختلف آن، میتواند مبیّن میزان اهمیت این شگرد هنری در سبک و زبان خاص یک نویسنده یا شاعر باشد.مقاله حاضر به بررسی تمثیل و ساختارهای گوناگون آن در مثنوی مولانا میپردازد. در سبک تعلیمی (didactic) مثنوی، مولانا از تمثیل به عنوان ا...
  • 11 . مشبه به ها و تصاویر چهرۀ معشوق در شعر شاعران زن معاصر و تفاوت آن با دیگر دوره ها

    • حمیده غلامی،مهدی رضایی

    عشق در عرفان شرقی سرچشمۀ همۀ کائنات است و معشوق هستۀ ادبیات غنایی و عاشقانۀ هر ملتی است. با کاوش در ادبیات غنایی ایران و به ویژه قالب غزل، این نقیصه به چشم میخورد که گویا معشوقۀ تمامی شاعران، یک نفر بوده و جالبتر اینکه سیمای معشوق شعر زنان نیز به طبع...
  • 12 . بررسی ویژگیهای سبکی نسخ خطی دیوان زاهدتبریزی

    • فراست عسکری

    از جمله شاعرانی که علی رغم خلاقیتها و ذوق شعریش، از پیشینیان خود متأثر بوده و نیم نگاهی نیز به معاصران خود داشته است، میرزا قاسم، فرزند میرزا محسن تبریزی، معروف به زاهد از سخنوران و شاعران نیمه دوم سده یازدهم هجری میباشد(تولد تقریبی 1046ﻫ.. ق) که در ...
  • 13 . معرفی طاهر آتشی شیرازی همراه با سیری در ولایت نامه وی

    • فاطمه سادات طاهری،فریبا چینی

    سید and not;طاهر and not;آتشی and not;شیرازی، شاعر توانای سده نهم و دهم است که در پهنه تاریخ and not; ادبیات and not;فارسی تاکنون شرح حالی برایش ثبت نشده است .دانسته and not;های ما از وی در این حد است که این نانوای شیرازی در سال 810 ه.ق. and not; زن...
  • 14 . بررسی اصلیترین ویژگیهای سبک هندی در غزلیات محمد قهرمان

    • محمود صادق زاده

    محمد قهرمان(1308-1392) از غزلسرایان بزرگ معاصر بشیوۀ کلاسیک نو بشمار میرود که غزلیاتش بدلیل خصوصیات ذاتی و تحقیق بسیار وی در سبک هندی، بویژه در اشعار صائب تبریزی، بلحاظ کار برد مختصات سبک هندی بصورت معتدل و ابتکاری قابل بررسی است.در این جستار بشیوۀ ت...
  • 15 . تصحیح چند بیت از دیوان ناصرخسرو قبادیانی

    • عبدالرضا سیف،حسین پارسی فر

    دیوانِ ناصرخسرو قبادیانی یکی از آثار ارزشمند ادب فارسی است که خوشبختانه از دستبرد حوادث و فجایع و فتن بسیاری که برای سرزمین کهن ایران رخ داده، بر کنار و مصون مانده و خود را به دست ما رسانیده است.در عین حال، دلایل گوناگونی همچون فقدان دستنویسهای با تا...
  • 16 . کاربرد واژه ها و ترکیبهای عربی در دیوان رودکی

    • سیدمحمدرضا ابن‌الرسول،فهیمه مارانی

    در مقالۀ حاضر، نگارندگان پس از یک جستجوی میدانی در سروده and not;های بازمانده از رودکی، کمیت و کیفیت کاربرد شاعر از کلمات و ترکیبات عربی را مشخص کرده and not;اند. نیز در مقام پاسخی برای این سؤال برآمده and not;اند که آیا میتوان از بسامد کاربرد کلمات ...
  • 17 . نقد ادبی در تذکره های سبک هندی

    • محمد رضایی،آرزو نقی زاده

    نقد آثار برجسته در تمام اعصار آفرینشهای ادبی حضور داشته است، اما توجه به آن به دلیل شفاهی بودنش اندک بود. در سیر تکامل آثار ادبی، نقد آن نیز به عنوان یکی از شاخه های فنون و علوم ادبی، رشد قابل ملاحظه ای داشته است. در تاریخ ادبی ایران، این گسترش نقد ب...
  • 18 . معرفی و بررسی سکینه الصالحین

    • حمید رضایی،محمد محمدی زنجیرانی

    یکی از چهره های برجسته و شاخص عرفانی در سده هفتم هجری، سعدالدین حمّویه(586 -649 ه.ق) است اما وی علیرغم جایگاه والایش در عرفان اسلامی متأسفانه چندان شناخته شده نیست. از حمویه آثار متعددی در دسترس است که برخی هنوز بصورت نسخه خطی باقی مانده و مورد تصحیح...
  • 19 . بررسی نقاط قوّت و ضعف شعر «سیّد حسن حسینی» از نظر تصویر، زبان و مضمون در مجموعه «همصدا با حلق اسماعیل»

    • امین رحیمی،جلیل مشیّدی،حسین سلیمی

    شعر دهه شصت در ایران هرچند از نظر فرم و زبان، به دوره های پیش از خود شباهت دارد، در حوزه محتوا و مضمون و اندیشه، مستقل و متمایز است. بطوریکه میتوان گفت، تصاویر حاصل از برخورد شاعر با مسائل و موضوعات پیش آمده در ایران آن زمان که عمده ترین آنها انقلاب ...
  • 20 . اکسیر سخن (بررسی ویژگیهای زبانی سروده های اکسیر اصفهانی)

    • سید محمّد راستگوفر،مژگان محمّدی

    میرزا عظیما اکسیر اصفهانی (متوفّی 1169 هـ. ق) از شاعران توانای سبک هندی در سدۀ دوازدهمست که متاسّفانه اطّلاعات چندانی از زندگی او در دست نیست و در چند تذکرهای که از او یاد شده، جز ستایش شعر او و اینکه در نقّاشی مهارت داشته، مطلب چندانی نیامده است، ام...
  • 21 . بررسی سبک اشعار سرشار قراجه داغی

    • علی دهقان

    دوره بازگشت ادبی در زمان قاجار گویندگانی را معرفی کرد که سبکهای شعری خراسانی یا عراقی را الگوی خود قرار داده بودند. برخی از این شاعران علیرغم گمنامی، سبکی ممتاز داشته-اند؛ چنانکه در این میان شیوه حافظ برای شاعر آذربایجانی نجفقلی خان سرشار (متوفای 123...
  • 22 . بررسی تحلیلی سیر انواع تشبیه با تکیه بر نه کتاب بدیع و بیان

    • حکیمه دبیران،مهدی عیسی زاده

    هدف پژوهش حاضر بیان چگونگی و تقسیم بندی مبحث تشبیه در کتب قدیم و جدید بدیع و بیان از ابتدای پیدایش آن در ادبیات فارسی تا دوره معاصر است. بعبارت دیگر تشبیه، ابتدا دارای چه انواعی بوده و از چه لحاظ تقسیم بندی میشده و این تقسیم بندی در دوره معاصر چگونه ...
  • 23 . تحلیل و بازنمود اهمّیّت لغوی تفسیر قرآن کمبریج

    • فخرالسّادات خامسی‌هامانه

    متون منظوم و منثور کهن و بویژه ترجمهها و تفاسیر قرآن، آثاری گرانمایه در پدیداری حیات و اصالت اصلیترین هویّت ملّی ما یعنی زبان فارسی هستند و از رهگذر تحقیق و تفحّص در این گنجینههای ارزشمند است که باور دیرینگی و پیشینگی و غنای فرهنگی زبان فارسی عینیّت ...
  • 24 . تحلیل سبکی مثنوی «واله سلطان»

    • علی تسنیمی،فاطمه جاقوری

    مثنوی واله سلطان، داستان واقعی از عشق علی قلی خان واله داغستانی به دختر عمویش خدیجه سلطان است که در سده دوازدهم هجری توسط میر شمسالدین فقیر دهلوی سروده شده. از امتیازات خاص این اثر نسبت به سایر مثنویها حقیقی بودن آن میباشد، این داستان به سبب سروده شد...
  • 25 . بررسی نسخه خطی«روح الله» از دیدگاه ویژگیهای سبکی و خصایص ادبی

    • علی محمد پشت دار،سکینه پیرک،پدرام (علی)میرزایی،علیرضا معین زاده

    با وجود آنکه بخش عظیمی از گنجینه های ادبی و فرهنگی ایرانی در سالهای اخیر شناسایی و معرفی گردیده، ولیکن کم نیستند آثار ادبی که در قالب نظم و نثر پدید آمده و تا کنون ناشناخته باقی مانده اند. بر همین اساس رویکرد اصلی مقاله حاضر براین است یکی ازآثار نفیس...
  • 26 . تحول در مضمونسازی وایجاد شگردهای بلاغی با اعلام جغرافیایی در سبکهای عراقی و هندی

    • موسی پرنیان،شمسی رضایی

    در شعر فارسی علاوه بر بیکرانگی افق احساس و عاطفه، اقیانوسی از علوم و معارف گوناگون و تجربیات و اطلاعاتی موج میزند که نشان از پرباری ذهن و روح شاعران فرزانۀ ایران زمین دارد. دانش جغرافیا، همچون بسیاری از دانشهای دیگر، عرصه وسیع ادبیات را میدانی فراخ ب...
  • 27 . ساختار قصاید ستایشی در شعر منوچهری

    • نصراله امامی،منوچهر تشکری،آرش امرایی

    منوچهری یکی از شاعران ستایشگر زبان فارسی و آفریننده اشعار ستایشی قابل توجهی است؛ جز یکی دو قطعه و قصیده در شکایت از حسودان و دشمنان و برخی سروده های توصیفی کوتاه، بقیه سروده های او را قصاید ستایشی تشکیل میدهد. بدنه اصلی این سروده ها موضوعات خمری و پا...
  • 28 . نمود فرهنگ و محیط هند در ساختار صور خیال دیوان صائب

    • ابراهیم اقبالی،یاسر عباس زاده نیاری

    خیزد از کشور ما طوطی شیرین گفتارگر به خاک سیه هند شکر بسیار استموضوع محوری در این نوشتار، بررسی تأثیر و تظاهرات محیط و فرهنگ هندی در ساختار صور خیال دیوان صائب است. صائب با دستمایه قرار دادن پدیده and not;های فرهنگی رایج در هند، همچون: رسم مرده and n...
  • 29 . مضامین و مزایای مِصبَاحُ الرَسَایِل وَ مِفتَاحُ الفَضَایِل

    • فاطمه اختران‌فر

    از نخستین و معدود آثاری که اصول انشا و نامهنگاری را به صورتی مدّون و منسجم فراهم آورده، شیوه نگارش مکتوبات و مراسلات سلطانی، دیوانی و اخوانی را به روش علمی آموزش داده، یک نسخۀ خطی یگانه است که مِصبَاحُ الرَسَایِل وَ مِفتَاحُ الفَضَایِل نام دارد. این ...