امید مجد ماهنامه علمی سبک شناسی و تحلیلی متون نظم و نثر فارسی 3060-56603060-6136168520230522A Reflection on Thematic-Semantic Function of Proper Names in Attar`s Odesتأملی در کارکرد موضوعی- معنایی اسامی خاص (اَعلام) در غزل عطار نیشابوری173193685410.22034/bahareadab.2023.6854faفتانهرستمیدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.norostamif57@yahoo.comفاطمهکلاهچیاندانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانyeskolahchian@razi.ac.irغلامرضاسالمیاندانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانnosalemian@razi.ac.irJournal Article14010205

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Examining the poems of different periods, from different aspects related to form and meaning, can have decisive values. One of these aspects is to examine the use of proper nouns in poetry. Alam and proper names, including various and numerous details, have had an effective and pivotal presence in Persian literature, especially ancient and contemporary poetry, from the past until now. Understanding the meaning of many poems is linked with understanding the semantic and visual function of the special noun used in them. Considering this importance, the topic of this article is to investigate the function of proper nouns in the themes and concepts of Attar"s ghazal; An obvious and ponderable function. This review, in addition to making us face this poet"s ghazal from a new perspective, is an attempt to identify a distinctive part of ancient Persian poetry of which Attar"s ghazal is one of its important manifestations. The most important mission of this trend, which started with Sana"i, is to instill mystical, romantic, socio-political and Qalandaran concepts.

METHODOLOGY: The present research is a theoretical study that was carried out in a descriptive-analytical way, and the target version of Attar"s Diwan edited by Saeed Nafisi, published by Mendan Aviz, was examined.

FINDINGS: The findings show that the most use of proper nouns in Ghazal Attar is revealed with romantic concepts. In this thematic field, explaining the virtues of the beloved is the most obvious function.

CONCLUSION: Induction of mystical concepts and terms has the second position. Among these topics, mystical seeking has the most expression. The concepts of singing and playing are placed in the next place. The final frequency is also one of those socio-political functions; Emphasizing the condemnation of betrayal and hypocrisy. In Attar"s Ghazal, the order of usage of special nouns is: elements of nature, animals, persons, places, objects, and divine books.

زمینه و هدف: بررسی اشعار دوره های گوناگون، از جنبه های مختلف مرتبط با صورت و معنا، میتواند ارزشهایی تعیین کننده داشته باشد. یکی از این جنبه ها، بررسی کاربرد اسامی خاص در شعر است. اَعلام و اسامی خاص، شامل جزئیاتی متنوع و متعدد، از گذشته تا کنون، حضوری مؤثر و محوری در ادبیات فارسی، بخصوص شعر کهن و معاصر، داشته اند. درک مفهوم بسیاری از اشعار، با درک کارکرد معنایی و تصویریِ اسم خاص استفاده شده در آنها پیوند یافته ‌است. با توجه به این اهمیت، موضوع مقالۀ حاضر، بررسی کارکرد اسامی خاص در موضوعات و مفاهیم غزل عطار است؛ کارکردی بارز و قابل‌تأمل. این بررسی، علاوه بر اینکه ما را از منظری تازه با غزل این شاعر رو‌برو میکند، تلاشی است در شناسایی بخش متشخصی از شعر کهن فارسی که غزل عطار یکی از جلوه های مهم آن است. مهمترین رسالت این جریان که با سنایی آغاز شد، القای مفاهیم عارفانه، عاشقانه، اجتماعی-سیاسی و قلندرانه است.

روش مطالعه: پژوهش پیش رو، مطالعه ای نظری است که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام شده و نسخۀ موردنظر از دیوان عطار به تصحیح سعید نفیسی از نشر ذهن آویز مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته ها: یافته ها نشان میدهند بیشترین استفاده از اسامی خاص در غزل عطار، با مفاهیم عاشقانه آشکار میشود. در این زمینۀ موضوعی، تبیین محاسن معشوق، بارزترین کارکرد است.

نتیجه گیری: القای مفاهیم و اصطلاحات عرفانی، دومین جایگاه را دارد. از میان این موضوعات، طلب عارفانه دارای بیشترین نمود است. مفاهیم مغانه و قلندرانه در جایگاه بعدی قرار میگیرند. بسامد پایانی نیز از آنِ کارکردهای اجتماعی-سیاسی است؛ با تأکید بر نکوهش خیانت و ریاکاری. در غزل عطار، ترتیب کاربرد گونه های اسامی خاص عبارت است از: عناصر طبیعت، حیوانات، اشخاص، مکانها، اشیاء و کتب آسمانی.

اسم خاص (عَلَم) کارکرد موضوعی- معنایی غزل سنتی عطار نیشابوری.اسم خاص (عَلَم), کارکرد موضوعی- معنایی, غزل سنتی, عطار نیشابوری.Proper Name, Thematic-Semantic functions, Traditional Odes, Attarhttps://bahareadab.com/downloadPDF/1450.pdfhttps://bahareadab.com/downloadPDF/1450.pdfhttps://bahareadab.com/article/تأملی در کارکرد موضوعی- معنایی اسامی خاص (اَعلام) در غزل عطار نیشابوریhttps://bahareadab.com/en/article/A Reflection on Thematic-Semantic Function of Proper Names in Attar`s Odes