%0 Journal Article %T رنگ شناسی «بارورتر از بهار» در نقد فمینیستی «الاین شوالتر» %J ماهنامه علمی سبک شناسی و تحلیلی متون نظم و نثر فارسی %I بهار ادب %Z 3060-5660 %A بهاره تقی‌پور %A محمود فیروزی مقدم %A حمیدرضا سلیمانیان %A علی صادقی‌منش %D 2023 %\ 1401/02/10 %N 85 %V 16 %P 155-172 %K رنگ‌شناسی, فمینیسم, الاین شوالتر, بارورتر از بهار %X زمینه و هدف: یکی از موضوعات جدید در نقد فمینیستی آثار ادبی، مقوله رنگ‌شناسی است. با بررسی آثار زنان شاعر و نویسنده ازطریق روانشناسی رنگها میتوان به ساختارهای ذهنی و زبانی ناخودآگاه آنان پی برد؛ نیروهایی نامرئی که فراتر از ادعای شاعر و نویسنده، در آثار نمود پیدا میکنند. لذا در این پژوهش با بررسی ترکیبی مؤلفه های رنگ‌شناسی، همراه با نقد فمینیستی الاین شوالتر، کتاب «باروتر از بهار» مورد ارزیابی قرار میگیرد. این کتاب مجموعه ای از شعر شاعرانِ زن معاصر است که نویسنده به قصد نشان دادنِ تضییع حقوق فردی زنان در قالب زبان نوشته است. روش مطالعه: این جستار به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای بر محور نقد روانشناسانه و فمینیستی انجام شده است. یافته ها: استفاده از عنصر رنگ در کتاب «بارورتر از بهار» بمنظور بیان عواطف و احساسات زنانه از بسامد زیادی برخوردار است. رنگهایی که بصورت «نماد» و «رمز» به کار رفته اند حکایت از خصایص بیولوژیکی و جسمی زنانه دارند. این رنگها در مدلهای مفهومی روانشناسی، بیولوژیکی، زبانشناسی و فرهنگی قابل‌تقسیم است و همچنین کاربرد آنها در آثار زنان به مراتب بیشتر از آثار مردان در تحلیلهای مشابه بوده است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که با تکیه بر ساختارشکنی در فرم زبان میتوان در لایه های زیرین متن، به نوعی زبان زنانه دست یافت؛ زبانی که در ظاهر رنگ و بویی مردانه دارد و در بیشتر مواقع تحت‌تأثیر فضای مردسالارانه خلق شده است؛ اما درواقع نوعی نگاه فمینیستی در مفهوم جینوکرتیسیزم شوالتر دارد. %U https://bahareadab.com/article_id/1449