فصلنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
سال 3، ، شماره پی در پی 8 XML issn:2008-2789
  • 1. بررسی انواع هنجارگریزی آوایی و واژگانی در شعر ناصر خسرو

    • مرتضی محسنی،مهدی صراحتی جویباری
    • صفحه 0-0
    هنجارگریزی یکی از مهمترین عوامل پیدایش سبک ادبیست که میزان آن را با توجه به بسامد وقوع آن در هر اثر میتوان مشخص‏کرد. سطوح آوایی و صرفی زبان ازجمله حوزه‏هایی است که باتوجه به نظریه «هنجارگریزی» میتوان آنها را مورد بررسی و مطالعه قر...
    تابستان 89 Pdf
  • 2. نگاهی به شگردهای دشوارگویی خاقانی با تکیه بر شرح ابیاتی از او

    • ناصر محسنی نی،مجاهد غلامی
    • صفحه 0-0
    دشوارگویی هنر خاقانی شروانیست و یکی از هنجارهای آشکار سبک شناختی شعر وی و دیگر شاعران بازبسته به مکتب آذربایجان. خاقانی اساساً بر خود و شعرش نمیپسندد که بیدرنگی ژرف و خردسوز دریافته شوند. «گزارش دشواریهای دیوان خاقانی»، نوشتۀ میرجلال...
    تابستان 89 Pdf
  • 3. کاربرد بلاغی آینه در دیوان صائب

    • غلامرضا مستعلی پارسا
    • صفحه 0-0
    صائب تبریزی یکی از بزرگترین شاعران سبک هندیست که بیش از صدهزار بیت شعر از او به یادگار مانده است. یکی از ویژگیهای سبک هندی مضمون پردازی با استفاده از عناصر صور خیال است. شاعر این سبک تنها راه گریز از تکرار و ابتذال و بنوعی بیرون آمدن از زیر سلطه تجرب...
    تابستان 89 Pdf
  • 4. پیوستگی در سبک نثر صوفیانه رشیدالدین میبدی

    • سوسن جبری،سید عباس محمدزاده
    • صفحه 0-0
    ساختار هر متنی، از کوچکترین واحد معنایی مستقل یعنی جمله تا بزرگترین واحد یعنی متن کامل، با پیوندهای درونی شکل میگیرد. پیوستگی از راه دریافت ساختار و هماهنگی معنایی اجزا و عناصر درک میشود و اهمیت آن در اینست که هم درک عمیقتری از معنای متن ایجاد میکند ...
    تابستان 89 Pdf
  • 5. نگاهی تازه به جایگاه نیما در شعر نو

    • امید مجد
    • صفحه 0-0
    بازنگری و تشکیک در مقبولات و مشهورات پژوهشهای ادبی، از جمله روشهائیست که میتواند همواره بما این اطمینان را بدهد که پژوهشها و تحقیقات علمی ما درمسیر درست پیش میرود. نامبرداری نیما یوشیج بعنوان «پدر شعرنو» نیز یکی از این مشهورات است و ...
    تابستان 89 Pdf
  • 6. یادداشتهای صدرالدین عینی و ارزشهای سبکی آن

    • آزیتا همدانی
    • صفحه 0-0
    صدرالدین عینی(1333-1256ﻫ.ش/1954-1878م.) یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین چهره‌های ماندگار زبان وادب فارسی در تاجیکستان و«یادداشتها»ی او به یقین مهمترین اثر ادبی قرنهای نوزدهم و بیستم این خطه است. براستی ویژگی یادداشتهای صدرالدین عینی ...
    تابستان 89 Pdf
  • 7. ابراهیم گلستان ، پایه گذاری نثری نوین

    • شیرزاد طایفی،علیرضا پورشبانان
    • صفحه 0-0
    ابراهیم گلستان بعنوان یک نویسنده و رمان نویس، تاثیر ملموس و مشخصی بر نسل نویسندگان پس از خود گذاشته است. نوع نثر موزون، آهنگین، شاعرانه و متشخص او که از سویی تحت تاثیر نثر زیبا و آهنگین گلستان سعدیست و از سوی دیگر متاثر از نویسندگان آمریکایی همدورﮤ ا...
    تابستان 89 Pdf
  • 8. سبک شناسی ترانه های حسین منزوی

    • مهدی فیروزیان
    • صفحه 0-0
    پرسش بنیادین جستار این است که ویژگیهای سبکی ترانه‌سراییِ حسین منزوی چیست و اینکه آیا در ترانۀ او نیز نمودی از هنر شاعرانه و ساختار شعری، وزن، آرایه و تشبیه و استعاره هست یا بکارگیری زبان ساده و عامیانه آن را از ادبیت تهی ساخته و در ترانه، سبک پس...
    تابستان 89 Pdf
  • 9. صنعت ایهام در آفرینش سبک هنری نفقه المصدور

    • شبنم قدیری یگانه
    • صفحه 0-0
    در این جستار به کاربرد صنعت ایهام در خلق تصویر آفرینیهای بی نظیر و بدیع نفثهالمصدور میپردازیم.این کتاب از دو جهت اهمیت دارد: نخست از جهت ذکر گوشه هایی از تاریخ ایران بصورت حسب حال و دیگر از لحاظ نوع نگارش که حضور پررنگ و قابل توجّه عناصر متعدد ادبی ب...
    تابستان 89 Pdf
  • 10. تأثیر و تأثر سلمان ساوجی و حافظ شیرازی

    • محمودرضا سازواری
    • صفحه 0-0
    سلمان ساوجی متولد 709 ﻫ .ق در ساوه و متوفی بسال 778 ﻫ.ق است . در خدمت پادشاهان جلایری مشغول بوده و به مدح سلطان اویس و شیخ حسن بزرگ و دلشاد خاتون پرداخته است. شعر سلمان ساوجی دارای سبک ویژه‌ایست که میتوان گفت اشعار او برزخ بین قدما و متوسّطین اس...
    تابستان 89 Pdf
  • 11. نگاهی به سبک اشعار نیمایی مهدی اخوان ثالث و تحولات عروض آن

    • عباس ماهیار،کامران شاه‌مرادیان
    • صفحه 0-0
    مهدی اخوان ثالث، یکی از نوپردازان معاصر ایرانست که درشکل‌گیری سبک   شعر نو تأثیر داشته است. در این پژوهش، به بررسی جلوه‌‌هایی از موسیقی و هارمونی وزنی اشعار نیمایی این شاعر پرداخته شده است.در این مقاله پس از مقدمه‌چینی مختصری...
    تابستان 89 Pdf
  • 12. یای میانجی در رسم الخط فارسی

    • حسن ستایش
    • صفحه 0-0
    یای میانجی ابتر یا همزه مانند (ء)که بعد از اسامی مختوم به های غیرملفوظ  بکار میرود؛ مانند: نامه من، خانه من، پدیده ایست که از دیرباز در متون کهن فارسی رایج بوده و بعنوان میراث زبانی و فرهنگ نوشتاری بدست ما رسیده است؛ و یاددهی و یادگیری آن برای ب...
    تابستان 89 Pdf