ماهنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
چاپ کتابها و پایان نامه

کلیک کنید

ضریب تاثیر این ماهنامه 0.142 می باشد
در زمان فصلنامه بودن در سالهای 93و94 پر استنادترین نشریه زبان و ادبیات فارسی کشور و جزو ده نشریه برتر کل حوزه علوم انسانی بوده است.
تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن: 22065569-021
ایمیل: info@bahareadab.com
سال 13، ، شماره پی در پی 50 ، تعداد صفحات 318 XML issn:2007-2789
  • 1. بررسی درستی یا نادرستی کاربرد فنون بلاغی و استعاره های مفهومی در اخبار

    • امید جلوداریان، عصمت اسماعیلی(نویسنده مسئول)
    • صفحه 1-25
    زبان خبر به بخش حقیقی زبان، و زبان ادب، به بخش غیرحقیقی زبان مرتبط است. به اعتقاد برخی صاحبنظران، بهره گیری از زبان ادب و فنون بلاغت در خبر، خلاف سادگی است و سبب ابهام در فهم مخاطب، دورشدن از زبان معیار و در نتیجه کاهش سرعت اطلاع رسانی میشود. اما...
    تیر 99 Pdf
  • 2. شیوه های طنزپردازی ابوالفضل زرویی نصرآباد در «رفوزه ها»

    • مریم پراکنده، یدالله بهمنی مطلق(نویسنده مسئول)، علی اکبر افراسیاب پور
    • صفحه 27-42
    در این مقاله به روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی شیوه های طنزپردازی ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز معاصر در مجموعه رفوزه ها که تقریباً دربردارنده همه طنزسروده های اوست، پرداخته شده است. زرویی در این اثر توانسته است با استفاده از شیوه ...
    تیر 99 Pdf
  • 3. کارکرد تفأل در خمسۀ نظامی گنجوی

    • حجت کجانی حصاری، محمدرضا پاشایی(نویسنده مسئول)
    • صفحه 43-64
    تفأل زدن و به فال نیک و بد گرفتن افراد و رویدادها از سنت های رایج در جوامع قدیم بوده است. فالگیری نوعی پیشگویی حوادث آینده بود که در بسیاری از موارد باعث دلگرمی و آرامش صاحب فال یا برنامه ریزیهای او برای جلوگیری از ضررهای احتمالی میشد. از تفأل در ...
    تیر 99 Pdf
  • 4. معرفی نسخه خطی کلیاتِ طالب علی خانِ لکهنوی متخلّص به عیشی"باگذر از سبک غزلیات وی

    • زیبا فلاحی، مهرداد چترایی(نویسنده مسئول)، مریم محمودی
    • صفحه 65-85
    طالب علی خان لکهنویی(1232ق) متخلص به عیشی از شاعران و نویسندگان شبه قاره است، که به دو زبان فارسی و هندی شعر گفته است. کلیات دیوان وی تا کنون در زبان فارسی دست نخورده باقی مانده است و حاوی 6435 بیت شامل قصاید، مثنوی های بزمی، رباعی ، دوبیتی و انو...
    تیر 99 Pdf
  • 5. بازتاب مَثَل و تمثیل و کارکرد آن در هزار و یک شب

    • شکوفه محمدی رایگانی، محمد حکیم آذر(نویسنده مسئول)، حسین خسروی
    • صفحه 87-106
    هزار و یک شب از جمله کتابهای افسانه ای ما و جهان اسلام در زمینۀ ادبیات شفاهی وعامیانه است که علاوه بر گسترۀ معنی و مضمون، تنوع بالای ماجرها، حوادث و شخصیتهای متنوع و گوناگون، توصیفات زیبا و صنایع ادبی، تلفیق نظم و نثر و... یک منبع مهم، برای مَثَله...
    تیر 99 Pdf
  • 6. سبک‌شناسی در اشعار محمّدعلی اسلامی ندوشن

    • مهری نصیری، حسین خسروی(نویسنده مسئول)، اصغر رضاپوریان
    • صفحه 107-124
    با مطالعه و بررسی آثار نویسندگان و شاعران، متوجه میشویم که هر نویسنده و شاعر برای بیان اندیشه، احساسات و عواطف خود، از روش خاصی استفاده میکند که در اصطلاح ادبی به آن روش، سبک یک شاعر یا نویسنده گویند. سبک یک شاعر یا نویسنده، برگرفته است از تمام مس...
    تیر 1399 Pdf
  • 7. بررسی تأثیر دهخدا بر سبک طنزپردازی رضا گنجه ای

    • محمد کشاورز، فرهاد درودگریان(نویسنده مسئول)، بهناز علیپور گسکری، علی پدرام میرزایی
    • صفحه 125-143
    یکی از پیشگامان طنز پردازی در ایران معاصر،علی اکبر دهخدا،نویسنده صاحب سبک است که همواره شاهد الگو برداری طنز نویسان بسیاری از سبک و شیوه طنز آفرینی وی بوده ایم. یکی از طنز پردازان موفق و کمتر شناخته شده ایرانی که سبک طنز پردازیش به شدت متأثر از ...
    تیر 1399 Pdf
  • 8. مشخصه‌های تصریفی گویش طالقانی

    • موسی میرزایی، بهزاد رهبر (نویسنده مسئول)، محمدرضا اروجی
    • صفحه 145-167
    پژوهش حاضر تلاشی است برای بررسی مشخصه های تصریفی گویش طالقانی براساس الگوهای بویج (2005) در اسم، فعل، صفت و قید و پاسخ به این پرسش که آیا فرآیندهای واژه سازی در گویش طالقانی در قالب این قاعده ها قرار میگیرد. ...
    تیر 1399 Pdf
  • 9. نقش بلاغت در سبک طنزپردازی بیدل و کلیم

    • صدرا قائد علی، حمید طبسی(نویسنده مسئول)، ابوالقاسم رادفر
    • صفحه 169-188
    با بررسی اشعار طنزآمیز شاعران سبک هندی، میتوان به تاریخی جدید و متفاوت با آنچه در کتب تاریخی نوشته شده است، دست یافت. تاریخ دقیق از ملّتی که در قرن های یازدهم و دوازدهم هجری در ایران میزیسته اند و در آن از مسائل اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، دینی و ......
    تیر 1399 Pdf
  • 10. بررسی نقشهای بلاغی سکوت در غزلیات مولانا

    • زهرا ایرانی، ملک محمد فرخزاد(نویسنده مسئول)، رضا حیدری نوری
    • صفحه 189-206
    یکی از روشهای خطابه به کارگیری روشهای مستقیم در بیان مطالب است. تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب و افاده نیکوتر معنای موردنظر و آماده ساختن ذهنی او برای پذیرش منظور اصلی، امتیازاتی است که برای بیان مستقیم ذکر شده است. در میان اشعار عارفانه اشعار مولانا ا...
    تیر 1399 Pdf
  • 11. سطح فکری شعر دوره بازگشت و مشروطه ، بررسی موردی: نگاه شاعران به مشروعیت حکومت قاجار

    • فاطمه سیفی، عبدالحسین فرزاد(نویسنده مسئول)، فرهاد طهماسبی
    • صفحه 207-228
    شعر فارسی در دوره ‏های مختلف از پرداختن به مسایل اجتماعی و سیاسی شانه خالی نکرده است. حال با توجه به این که شاعران از دربار صله دریافت میکرده تا مبلّغ اندیشه‏ های حکومت و شاه باشند و یا این که خود را در برابر جامعه و مردم مسئول و متعهد میدانستند، ...
    تیر 1399 Pdf
  • 12. تأملی در دوبیتی‌سرایی بطرزِ باباطاهر

    • عبدالرسول فروتن (نویسنده مسئول)، عبدالرضا سیف
    • صفحه 229-247
    مشهور ترین دوبیتیهای ادب فارسی به باباطاهر عریان منسوب است. در این ترانه ها که در نهایت سادگی و به لهجه لری سروده شده اند، عرفانِ ناب و سوز و گدازهای عاشقانه سراینده دیده میشود. چند قرن پس از باباطاهر، شاعرانی چون پورفریدون، صوفی مازندرانی و... نی...
    تیر 1399 Pdf
  • 13. تحلیل توصیفی ـ مقایسه‌ای توصیه‌های اخلاقی منظوم مولوی و سعدی

    • سمیه سلیمانی، ابوالقاسم قوام(نویسنده مسئول)
    • صفحه 249-268
    شناخت تخصّصی  یک پدیده، در گرو سنجش و مقایس آن با پدیده های همنوع است. مولوی و سعدی با آموزه های اخلاقی خود درصدد هدایت و به تعالی رساندن مخاطب خویشند؛ امّا مقایسه توصیه های اخلاقی ایشان مبیّن وجوه اساسی افتراق و گزینش دو راه متفاوت در فراخوا...
    تیر 1399 Pdf
  • 14. برخی ویژگیهای سبکی شعر مسعود سعد سلمان

    • داریوش قلعه قبادی، وحید مبارک (نویسنده مسئول)
    • صفحه 269-290
    مسعود سعد شاعر سپاهیگری، خوشباشی، حبس و اندوه است. در جنبۀ زبانی شعر وی، نشانه‌های کهنگی زبان بسیار کم شده و شعرش به کاربرد صنایع ادبی و واژههای عربیِ زیاد، نزدیک شده است. در ویژگیهای ادبی، وی به نوآوریهایی در قالب (مستزاد و شهرآشوب)، صور‌خیال (ان...
    تیر 1399 Pdf
  • 15. معرفی تحفۀ فتحیه اثر ابوالفضل علّامی و نگاهی به ویژگیهای سبکی آن

    • آذر موسوی قوام ‏آباد ، محمدرضا معصومی (نویسنده مسئول)، جلیل نظری
    • صفحه 291-307
    تحفۀ فتحیه اثری از ابوالفضل بن مبارک مشهور به ابوالفضل علّامی، ادیب و تاریخ نگار سدۀ یازدهم هجری، است. او دوّمین پسر شیخ مبارک ناگوری و برادر کوچک تر فیضی، ملک‏ الشعرای دربار اکبرشاه است. از این اثر که تاکنون مورد تصحیح و پژوهش قرار نگرفته، دو نسخ...
    تیر 1399 Pdf