فصلنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
سال 10، ، شماره پی در پی 35 XML issn:2008-2789
  • 1. بررسی سبک موسیقی بیرونی و تناسب آن با محتوا در سوگ سرودههای خاقانی

    • نصرالله امامی، محمد رضا صالحی مازندرانی، رضا ارشادی فر (نویسنده مسئول)
    • صفحه 0-0
    خاقانی، قصیده­ سرای بزرگ قرن ششم، هم شاعر صبح است و هم سراینده سوگ. وی در حدود پنجاه سوگ­سروده کوتاه و بلند میکوشد تا خواننده را در عاطفه دردِ ناشی از رویدادهای غمبار زندگی خود مشارکت دهد. موسیقی بیرونی یکی از مهمترین ابزارها برای ایجاد ان...
    بهار 96 Pdf
  • 2. دوبیتی در ادوار مختلف شعر فارسی

    • محمد حسین محمدی، غزال اسماعیلی برزی (نویسنده مسئول)
    • صفحه 0-0
    دوبیتیها و ترانه‌ها که به صورت شفاهی و سینه به سینه نقل شده‌اند، گنجینۀ ارزشمند و گرانبهای هر ملتی هستند که اصیلترین احساسات بشری را در خود جای داده‌اند. این اشعار نمایانگر احساسات ساده و بی پیرایۀ انسانهایی ست که، از دل برآمده‌...
    بهار 96 Pdf
  • 3. بررسی ویژگیهای سبکی نسخه خطی دیوان عابد

    • سکینه پیرک (نویسنده مسئول)
    • صفحه 0-0
    نسخه خطی «دیوان عابد» از زین ‌العابدین علی ‌بن فضل ‌الله عابد حسینی، مشهور به زین‌العباد بیرمی از زمره شاعران ناشناخته دوره تیموری در قرن نهم هجری است که علاوه بر علّو مقام دینی، از بزرگان اهل معنا و عرصه عرفان به شم...
    بهار 96 Pdf
  • 4. کاربرد ادبی و هنری و تصویری الف در پهنه ادب پارسی با تکیه بر اشعار سبک هندی

    • دکتر غلامرضا حیدری (نویسنده مسئول)
    • صفحه 0-0
    آ، الف، ا، (همزه)، نام نخستین حرف الفبا و حرف تهجی است که سرآمد دیگر حروف است. اولین حرف از حروف جمّل و ابجد است و به حساب جمّل نماینده عدد یک است. الف، رمز و علامت برج ثور است. الف در ادبیات عرفانی و کلامی و فلسفی، کنایه از ذات یکتای احدیت، روح اع...
    بهار 96 Pdf
  • 5. پژوهشی در تلمیحات شعر صائب و تصرفات وی در آن

    • محمد خاکپور
    • صفحه 0-0
    تلمیح مانند دیگر صناعات ادبی به شرط بهره­مندی از مایه­های قویی هنری میتواند در برانگیختن عواطف و قدرت القایی و خیال­انگیزی کلام نقش برجسته­ای داشته باشد. طرز تلقّی شاعران از تلمیح صرف نظر از شرایط سیاسی و اجتماعی، با نبوغ و استعداده...
    بهار 96 Pdf
  • 6. بررسی سبک شناسانه منظومه های گل کشتی از میر نجات ( م: 1180ه.ش.)و دیوان رضا یزدی متخلص به کمتر( م:1335ه.ش.)

    • مهین خطیب نیا (نویسنده مسئول)
    • صفحه 0-0
    میر نجات از شاگردان صائب تبریزی و از شاعران طراز اوّل اما گمنام سبک هندی است ،که غیر از دیوان،دو مثنوی به نامهای مسیر السالکین و گل کشتی از او برجای مانده ؛ مثنوی گل کشتی او فرهنگ جامعی از اصطلاحات خاص ورزش کشتی زورخانه ای است ؛لذا سوال اصلی پژوهش ...
    بهار 96 Pdf
  • 7. شبکه های رمزی در غزلیات عطار

    • فاطمه مدرسی ، رحیم کوشش ، یاسر رحمتی(نویسنده مسئول)
    • صفحه 0-0
    اندیشمندان هر حوزه­ای برای انتقال مفاهیم و موضوعهای مدنظر خویش، زبان خاصی را برمیگزینند تا بتوانند به نحو احسن این فرآیند را عملی کنند. در حوزۀ ادبیات عرفانی نیز عرفا برای اینکه غیر را شایستۀ درک تجربه­های شخصی و مفاهیم متعالی خویش نمیدانستند...
    بهار 96 Pdf
  • 8. بررسی اشعار طنز میرزاده عشقی با رویکرد سبک شناسی

    • مهسا ساکنیان دهکردی(نویسنده مسئول) ،مرتضی رشیدی آشجردی ، محبوبه خراسانی
    • صفحه 0-0
    «میرزاده عشقی» یکی از شعرای مشهور دوره مشروطه است که به شعر طنز توجهی خاص داشته و از زمره شاعرانی به شمار میرود که شعر طنز او به دلیل سادگی و روانی مورد وثوق و استقبال مردم عصر مشروطه قرار گرفته است. در پاسخ به این سؤال که «میرزاد...
    بهار 96 Pdf
  • 9. معرفی نسخه خطی «قَمْقامِ زَخّار و صَمْصامِ بَتّار» و بررسی تفکرات تاریخی و ادبی شاهزاده فرهادمیرزا در تدوین آن

    • دکتر مهدی صلاح ، محمّد شیخ الاسلامی(نویسنده مسئول)
    • صفحه 0-0
    دانش سبک­شناسی به کمک پژوهشگران آمده تا بتوانند به شیوه­ای روشمند، به لایه­های پنهان اندیشۀ نویسنده پی ببرند. در این جستار با تکیه بر روش استقرایی مبتنی بر توصیف و تحلیل، شاخصه­های سبکی کتاب «قمقام زخّار و صمصام بتّار»را...
    بهار 96 Pdf
  • 10. جلوه‌های تصویری اندیشه‌های عرفانی عزیزالدین نسفی در رساله «انسان کامل»

    • منوچهر اکبری ، مریم علینژاد (نویسنده مسئول)
    • صفحه 0-0
    در قلمرو عرفان، چه نظری و چه عملی، اغلب از مسائلی سخن به میان میآید که اهل تصوف با آن سروکار دارند یا مهمترین دلمشغولی آنها به شمار میآید؛ به سخن دیگر، آنها برای ورود به حوزه عرفان و طی مراحل سلوک و دست یافتن به کمال، نیازمند آموختن اصولی هستند که در...
    بهار 96 Pdf
  • 11. نقش شاعران فارس در جنبش مشروطیت

    • عبدالرسول فروتن(نویسنده مسئول) ، علی‌محمد مؤذنی
    • صفحه 0-0
    دانقلاب مشروطیت ایران در تاریخ سیاسی ـ اجتماعی ایران اهمیت فراوان دارد. این جنبش، تحولِ بسیاری در ادبیات فارسی برجای گذاشت. البته شاعران مختلفی هم با سرودن اشعار و نشر آنها به تحقّق اهداف این انقلاب کمک کردند که بیشتر ساکن تهران بودند. در بررسی انقلا...
    بهار 96 Pdf
  • 12. بررسی ذکر و تقیید مسندٌالیه در داستان رستم و اسفندیار و رابطه آن با سبک حماسی شاهنامه

    • دکتر حسن حیدری ، دکتر محمدرضا عمرا‌نپور ، مهدی قاسمزاده (نویسنده مسئول)
    • صفحه 0-0
    کاربرد خاص عناصر زبان، باعث ایجاد سبک خاص فردوسی شده‌است. یکی از این عناصر زبانی که در شاهنامه بعد بلاغی دارد، «مسندٌالیه» است. در این مقاله بر آنیم با بررسی مسندٌالیه در داستان رستم و اسفندیار، تأثیر آن را در زبان و سبک حماسی این دا...
    بهار 96 Pdf
  • 13. بررسی تشبیه در اشعار انوری ابیوردی

    • فریبا قره داغی کراله(نویسنده مسئول) ، حسین خسروی
    • صفحه 0-0
    از میان صور خیال که مهمترین وجه تمایز سخن ادبی از غیر آن است، « تشبیه» جایگاه خاصی دارد. زیبایی این عامل تصویرآفرین هر شاعر و خواننده­ای را مجذوب خود میکند؛ بگونه­ای که شاید بتوان گفت که هیچ صاحب کلامی را نمیتوان یافت که از کنار ا...
    بهار 96 Pdf
  • 14. کاربردهای تمثیل در اشعار ناصر خسرو قبادیانی

    • محمّدامیر مشهدی(نویسنده مسئول) ، محمّدرضا حیدری
    • صفحه 0-0
    ناصر خسرو قبادیانی یکی از بزرگترین شاعران ایران در طول قرن پنجم هجری است که اشعار حکمی و پند آمیزش را که به پیروی از کسایی مروزی، شاعر قرن چهارم و در جهت مبارزه با حاکمان جبّار زمانه خویش سروده، از وی چهره­ای درخشان در تاریخ شعر و ادب فارسی بر جا...
    بهار 96 Pdf
  • 15. شیوه‌های خاصِ بهره‌گیری عرفی از صُور بلاغی در آفرینش تصویرهای انتزاعی

    • شهرام احمدی(نویسنده مسئول) ، آلیس سعیدی ، مصطفی میردار رضایی
    • صفحه 0-0
    عرفی شیرازی (999 ـ 963 ه. ق.) که به «مخترع طرزِ تازه» نیز معروف است و در شکل­گیری و تکوین سبک هندی نقش بسزایی داشته و از جمله شاعرانی است که هم در خلق مضامین تازه، ابداع ترکیبات و تصاویر بدیع موفّق عمل کرده و هم مضمون­آفرینیِ تازۀ...
    بهار 96 Pdf
  • 16. تصویرهای تشبیهی فشرده ویژگی برجسته سبکی متون منثور عرفانی (با تمرکز بر عبهرالعاشقین، اسرارالتوحید، کشف¬الاسرار و عدّهالابرار)

    • مریم نافلی(نویسنده مسئول) ، حسین آقاحسینی ، سیّد علی‌اصغر میرباقری فرد
    • صفحه 0-0
    با وجود اینکه صورخیال یکی از ویژگیهای اصلی شعر است اما در بسیاری از متون منثور عرفانی نیز کاربرد دارد؛ به گونه‌ای که گاه زبان برخی از این آثار به سبب کاربرد فراوان انواع صورخیال به زبان شعر میگراید. در این پژوهش هدف بر آن است تا تشبیه (رکن اصلی ...
    بهار 96 Pdf
  • 17. مخالف خوانی یکی از ویژگیهای سبکی صائب تبریزی ( بررسی موردی : مخالف خوانی گل در شعر او)

    • عفت نجار نوبری(نویسنده مسئول) ، علی‌محمد سجادی ، مهدی ماحوزی ، محمود طاووسی
    • صفحه 0-0
    «سنّت ادبی» جریانی تکرار شونده در شعر است که مورد پسند اهل ادب قرار گرفته و شعرا به تقلید از قدما بدان تمسّک میجویند. در سبک هندی، رفته رفته تکرار بی­رویه، موجب ملال و بی­میلی صاحبان ذوق میشود و شخصی با قریحه چون صائب تبریزی، در مسیر خلاف این سنت حرک...
    بهار 96 Pdf